Een tijger in je bed

‘Wist jij dat de huid van een tijger net zo gestreept is als de vacht?’

Er was eens een tijger die sliep in een echt bed. Geloof je het niet? Toch is het zo! Bibi Dumon Tak schreef een boek voor kinderen die net kunnen lezen met waargebeurde verhalen en dingen die je moet weten als je een beetje wilt kunnen meepraten over tijgers. Bijvoorbeeld dat de huid van tijgers net zo gestreept is als de vacht. En dat een tijger in Rusland zijn slaapplek afstond aan een geit. Dat soort gave dingen.

Informatief, Tijgerlezen, avontuurlijk

Je ziet niet zo vaak informatieve boeken voor de écht beginnende lezers. De auteur van dit boek is hier zeer zeker in geslaagd. Wat een afwisselend prentenboekje vol gedichten, verhalen en mooie weetjes die inderdaad na te zoeken zijn op het internet. Ik kon het niet laten om het even te checken. In korte zinnen wordt er veel informatie weergegeven. Wist je bijvoorbeeld dat er een tijger samen met een geit heeft gewoond in een dierentuin? Dat verhaal is dus echt waar. Zo staat dit boek vol met weetjes over tijgers die je vast nog niet allemaal wist.

Ingrid en Dieter Schubert zorgden samen voor de mooie sfeervolle illustraties in donkere tinten. Het boek is zeer rijk geïllustreerd in zachte tinten en bevat veel details. Het boek heeft een klein en handzaam formaat en is dus een mooi boek om mee te nemen. In dit boek lees je over tijgers. Wat ze kunnen, wat ze doen, wat ze meemaken.

Dit boek is een deel uit de serie Tijgerlezen. Onderzoek wijst uit dat kinderen het gelukkigst leren lezen als ze zelf naar een boek grijpen. Tijgerlezenboeken leggen daarom de nadruk op humor en spanning. Ze bieden variatie in moeilijkheidsgraad en zijn geschikt om voor te lezen en zelf te lezen. Niet alle kinderen houden van pure fictie. Wat is het dan heerlijk dat er ook voor beginnende lezers zo’n mooi informatief boek geschreven is. Het boek staat vol met grappige en boeiende feiten en verhalen.

Een tijger in je bed is een heerlijk boek voor kinderen vanaf 5 jaar om voor te lezen en is een geschikt boek voor beginnende lezers die houden van verhalen over dieren.