Einstein

‘De fantastische reis van een muis door de ruimte en tijd’

“Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd”- Albert Einstein

Stel je voor dat Einstein zijn beroemde theorieën pas bedacht na een ontmoeting met een muis. Zou dat niet verklaren hoe hij de natuurkundewetten en onze ideeën over ruimte en tijd voorgoed op hun kop kon zetten?

Leerzaam, gedetailleerd en spannend

Einstein is alweer het vierde deel in een serie prachtige prentenboeken over bekende ontdekkers uit onze geschiedenis. Torben Kuhlman schreef eerder al boeken over Lindbergh, Armstrong en Edison. Net als in de andere delen staat ook nu weer het leven van een muis centraal. Een muis met een missie. Want wat doe je als je al dagen uitkijkt naar het grote kaasfeest en je eenmaal daar erachter komt dat je een dag te laat bent? Juist! Dan moet je een manier zoeken om terug te reizen in de tijd. En dat is precies wat deze muis van plan is. En gelukkig komt daar Albert Einstein op zijn pad.

Het verhaal is goed geschreven. Er zijn herkenbare stukjes uit de relativiteitstheorie en in combinatie met het fictieve verhaal van een muis maakt het dat dit een heerlijk voorleesboek is. Leerzaam, spannend en bovenal een plaatje om naar te kijken. Op iedere bladzijde is zoveel te zien, en iedere keer als je het boek openslaat ontdek je weer nieuwe elementen. De prentenboeken van Torben Kuhlman zijn iets dikker en misschien te lang om in een voorleessessie helemaal uit te lezen. Hier heeft de auteur goed op ingespeeld door de tekst te verdelen in hoofdstukken. Zo is het toch mogelijk om een prachtig, gedetailleerd verhaal neer te zetten voor jonge kinderen. Het boek wordt afgesloten met een vertelling van de theorieën, simpel uitgelegd. Joukje Akveld is verantwoordelijk voor de vertaling en heeft de spanning van het verhaal goed weten te behouden.

Voor iedereen die nieuwsgierig is naar de theorieën van Albert Einstein vanaf acht jaar.