Elke dag broerdag

‘Waarom is het broeralarm?’ vroeg Dook. ‘Wat is er aan de hand?’

Noa heeft vier broers: een hele broer, een halve broer, een gewone stiefbroer en een stieftweelingbroer. Ook al zijn ze maar een paar dagen per week met z’n vijven, ze horen elke minuut bij elkaar. Maar dan valt er een brief op de mat en lijkt hun laatste broerdag te zijn aangebroken. Noa legt zich er niet bij neer en roept een broeralarm uit. Samen verzinnen ze een plan dat hun band flink op de proef zal stellen.

Samengesteld gezin, broederliefde, avontuur

Bekijk voordat je het boek gaat lezen even de stamboom voorin het boek. Deze geeft duidelijkheid over de samenstelling van het gezin waarin de jongens opgroeien. Tijdens het lezen kun je trouwens ook makkelijk even terug bladeren, mocht je daar behoefte aan hebben. Ik deed dat wel, één blik was dan genoeg om te weten wie biologisch gezien bij wie hoort.

Niet dat de biologische band er voor de onderlinge verhoudingen iets toe doet. De jongens hebben het heerlijk in het samengestelde gezin. Het is gezellig, warm en liefdevol. Voor hun mag het voor altijd zo blijven. Helaas is gebleken dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Al eerder dreigden ze uit elkaar gehaald te worden door getouwtrek van de gescheiden ouders. En nu blijkt er weer iets te broeien: tijd voor broederalarm!

Nadat de broers de koppen bij elkaar hebben gestoken beramen ze een plan. Ze zullen die volwassenen, die denken over hun leven en welzijn te kunnen beschikken eens een poepie laten ruiken. Ze pakken hun biezen en gaan stiekem samen op pad. Het nabijgelegen bos in. Eenmaal onderweg blijkt er meer te spelen dan de laatste alarmbel. Tijdens de scout-achtige tocht komt er van alles boven.

Een ontroerend maar ook avontuurlijk verhaal over een liefdevol samengesteld gezin. In de basis houden alle personages van elkaar. Maar het is wel complexer dan de jongens zouden willen dat het is. Het verhaal wordt verteld vanuit Noa, die tijdens de tocht niet alleen meer over de gevoelens van zijn broers ontdekt maar vooral ook diep weggestopte emoties bij zichzelf voelt opborrelen.

Een bijzonder verhaal dat vlot wegleest. Een avontuurlijke tocht door het bos waarbij je zelf je eten en drinken moet regelen, de weg moet zoeken en op moet letten voor gevaar. Welk kind smult daar niet van?

Dat het avontuur een goed decor is om de onderlinge verhoudingen, de behoefte aan autonomie, de onderdrukte emoties en de behoefte aan duidelijkheid te tonen, ontdekt de lezer gaandeweg het verhaal. Wat een mooie mix van avontuur en diepgang. Tineke Honingh houdt met dit boek vooral de volwassenen een spiegel voor. En ze steekt kinderen die zich in een situatie als die van de broers bevinden een hart onder de riem. Hun mening doet er wel degelijk toe!

Een erg mooi verhaal dat ongetwijfeld iets met je doet.

Geschikt voor avonturiers vanaf een jaar of 10 die emoties niet uit de weg gaan.