ik ben raf, zegt hij.
hij zet zijn poten in ella’s verf.
mag ik meedoen?

Een grappig en ontroerend verhaal voor beginnende lezers.

Grappig, ontroerend, toegankelijk

Ella wil graag een hond waar ze lekker mee kan ravotten en spelen. Maar ze krijgt geen hond, daarom doet ze net alsof ze er wel één heeft. Ze noemt hem Raf.

Wat Ella wel krijgt is een broertje, vader en moeder verheugen zich erop. Ella wil liever een hond. Als het broertje geboren is, zijn haar ouders er heel erg druk mee. Hij moet constant verschoond worden en hij huilt erg vaak. Papa en mama zijn erg moe en houden maar weinig tijd over om met Ella te spelen. Gelukkig heeft ze Raf.

Op een nacht kan Ella niet slapen. Ze wil getroost worden door haar mama. Maar als ze in het bed van haar ouders wil klimmen ligt haar baby-broertje al tussen haar ouders in. Nota bene, haar plekje! De maat is vol, Ella vlucht met Raf naar tante Nel en vertelt daar wat haar dwars zit. Na een nachtje “tante Nel” gaat Ella  weer naar huis. Ze wordt daar liefelijk ontvangen door haar ouders. En wat blijkt? Ze passen makkelijk met z’n allen in het bed! Zelfs voor Raf is er een plekje.

Het  boekje is geschreven op niveau E3, er worden geen hoofdletters gebruikt. De tekst is geheel afgestemd op de beginnende lezer. Het ziet er aantrekkelijk uit. Elke titel is in oranje gedrukt met daaronder een overzichtelijk stukje tekst in turquoise. De meeste bladzijdes zijn wit. De illustraties hebben dezelfde kleuren als de tekst. Dit alles bij elkaar genomen maakt het geheel zeer aantrekkelijk om zelf te gaan lezen. Het verhaal zal herkenbaar zijn voor alle grote zussen en broers die moe(s)ten wennen aan hun veranderde positie in de kinderrij na de geboorte van een broertje of zusje.

Dit is het tweede prentenboek dat Charlotte  Dumortier illustreert. Eerder illustreerde ze  “The Orange”, (Benjamin Rosenbaum). Haar tekenstijl is zeer eigen, en ook in dit tweede boek goed herkenbaar. Zowel auteur als illustrator hebben zorgvuldig rekening gehouden met de voorwaarden die nodig zijn om de beginnende lezer over de streep te trekken. Het maakt onderdeel uit van de serie: “Op stap”, AVI-M3/AVI-E3. Leren lezen is een avontuur, ken jij deze boeken al?