Encyclopedie van de geschiedenis

Encyclopedie van de geschiedenis
Categorieën: , , ,

‘Een bijzondere blik op het verleden.’

Reis terug in de tijd en ga op zoek naar mammoeten, marcheer met Romeinse soldaten en vlieg mee met de gebroeders Wright. Leer alles over het alledaagse leven in middeleeuwse culturen en kom te weten hoe uitvindingen als de drukpers de wereld hebben veranderd. Ontdek het verleden via schitterende computerbeelden van de belangrijkste mensen, plaatsen en gebeurtenissen. Stap terug in de tijd naar de meest interessante periodes uit de geschiedenis, van onze vroegste voorvaderen tot de wereld van vandaag.

Informatief, compleet, speels

Na een encyclopedie over de ruimte, kennis, dieren, dinosaurussen en de wetenschap, komt uitgever Lannoo met een nieuwe encyclopedie. Deze gaat over de wereldgeschiedenis. Het is een compleet boekwerk, verdeeld in 5 hoofdstukken. We beginnen met onze voorouders, de enige overlevenden van een familie rechtop lopende apen, ongeveer 7 miljoen jaar geleden in Afrika en eindigen in de moderne tijd. En alles daartussen in! Je vindt informatie over bijvoorbeeld de Vikingen, Oud China en de Ming-dynastie, maar ook over de kolonisatie van Australië, de immigratie in de VS en de  Russische revolutie. Het is heel compleet.

Het staat boordevol met informatie, weetjes, mooie natuurgetrouwe illustraties en foto’s. Er staan veel doorsnedes in het boek. Zo krijg je een inkijkje in de diverse huizen, fabrieken, piramides en onder de grond. Hierdoor krijg je een nog beter beeld van hoe het er vroeger uitzag.

Bij het doorbladeren van het boek, blijf je vanzelf hangen bij de verschillende stukken tekst. Het zijn korte stukjes die veel informatie bevatten. Aan de bovenzijde van de bladzijde vind je weetjes. Daar lees je bijvoorbeeld van Leonardo da Vinci er 14 jaar over deed om de Mona Lisa te schilderen en dat Elizabeth Blackwell in 1849 de eerste vrouwelijke arts in VS werd.

Je kan ook lezen over verschillende volken die vroegen hebben geleefd. Je leest hoe ze leefden, wat ze aten, over hun taal, welke gebruiksvoorwerpen ze gebruikten en waar ze in geloofden. Alles komt aan bod.

Elke hoofdstuk begint met een tijdlijn waarin kort beschreven wordt wat je in dat hoofdstuk kan verwachten.

Dit is een boek wat menig geschiedenisliefhebber zal bekoren. Het is een mooi naslagwerk wat je graag doorbladert en in blíjft lezen. Het is zeer geschikt om te gebruiken als bron voor werkstukken.

Voor alle geschiedenisfanaten vanaf 10 jaar.