Er lag een trommeltje in het gras

Ga jij het trommeltje vinden? Ergens in het gras, ergens in de tijd?

Opeens ligt er een trommeltje in het gras. Het lijkt wel een echte schat. Een oude schat. Sebas vindt én verliest hem weer.
Maar wat gebeurde daarvóór? En wat gebeurde er erná?
Ga jij mee met deze zoektocht door de tijd?

Onderzoekend, leerzaam, verhalend

In Er lag een trommeltje in het gras wordt het heden en het verleden op een bijzondere manier met elkaar verweven. We beginnen het boek bij Sebas, later opa Bas. En het trommeltje heeft ook andere eigenaren gehad. Vandaar dat we terug in de tijd gaan om te kijken waar het allemaal is begonnen. Wat gebeurde erna? En wat gaat er nog meer gebeuren? De geschiedenis van het trommeltje is op een mooie, bijzondere manier verwerkt. Doordat de woorden daarvoor en daarna elke keer cursief en goudkleurig zijn, vallen ze extra op en weet je precies welke kant je opgaat in de tijd.

De Kinderboekenweek van 2020 staat in het teken van de geschiedenis. In de midden- en bovenbouw zie je vaak onderwerpen als de oertijd, middeleeuwen of de Romeinen. Maar je kunt de geschiedenis ook veel dichterbij vinden. Hoe interessant is de tijd van onze opa’s en oma’s? Ik vond het altijd heel erg interessant om de verhalen van mijn grootouders te horen over de Tweede Wereldoorlog of hun eigen kindertijd. Waar speelden zij mee en hoe ging het in hun schooltijd? Dit is voor de jongste kinderen erg interessant en dicht bij hun belevingswereld. Daarvoor is dit prentenboek dan ook uitermate geschikt!

Er lag een trommeltje in het gras is niet het eerste prentenboek van Edward van de Vendel. Zo maakte hij Vosje en schreef hij  veel gedichtenbundels geschreven zoals Superguppie, Zombietrein en het bijzondere boek Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt: gedichten waar je wat aan hebt (2019) waarmee hij dit jaar de zilveren griffel won. En wist je dat hij de vertalingen van De waanzinnige boomhut schrijft? Daar kreeg hij dit jaar de prijs van de Nederlandse Kinderjury voor. En wij snappen helemaal waarom!

De kleurrijke paginagrote illustraties laten ons zien in welke tijd we ons bevinden. De kast van Lientje is een grote, sierlijke houten boekenkast terwijl Sebas een moderne, witte Ikeakast in zijn kamer heeft staan. Daarnaast biedt het ook mooie mogelijkheden tot een gesprek: wat zie je allemaal, wat is er anders bij Lientje dan bij Sebas en wat is eigenlijk een rommelmarkt/kringloopwinkel?

De illustraties zijn gemaakt door Sanne te Loo. Als je naar haar website www.sanneteloo.nl gaat, dan herken je meteen haar tekenstijl zoals op de illustraties hier boven. Ken je het boek de man met de zeegroene ogen? Dit prentenboek won de Zilveren Griffel 2020 en Sanne heeft ook deze illustraties gemaakt. Maar naast het illustreren van de boeken, schrijft Sanne ook zoals bijvoorbeeld het prentenboek De schoenen van de Zeemeermin. En met haar boek Alles voor jou won ze de Zilveren Penseel 2018.

Er lag een trommeltje in het gras is een waardevolle aanvulling tijdens de Kinderboekenweek en je geschiedenislessen in de onderbouw. Geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.