Esdra Het verhaal van een bijzondere sledehond

Met behulp van een amulet kon hij de geest van de wolf overtuigen hem te volgen’

Esdra is een Siberische husky, een sledehondenras. En Stefan is de musher, de baas van een sledehondenteam. Esdra en Stefan bestaan echt! Ze zijn samen wereldkampioen geworden. Esdra blaft, sorry, vertelt je alles wat je wilt weten over sledehonden. Naast deze informatie vind je in dit boek ook een verhaal, dat 40.000 jaar geleden begint bij de wijze Aminak, die een wolvenjong temt, en waarin je kennismaakt met de Belgische Louis, die met zijn ouders van België naar het hoge noorden is verhuisd.

Een meeslepend verhaal en waardevolle informatie in één boek, met foto’s én illustraties

Afwisseling, passie, informatie

Toen dit boek mij voor de eerste keer onder ogen kwam werd ik direct gegrepen door de tekening van de husky op de cover. Deze staarde mij met zijn bijzonder opvallende ogen, het één blauw, het andere bruin, aan vanuit een fris winterlandschap. Mijn belangstelling was gewekt.

Het boek start met een terugblik, we gaan 40.000 jaar terug in de tijd. We lezen het verhaal van het wolvenjong dat volgens de legende tam gemaakt zou zijn met behulp van een amulet. Dit amulet speelt in het hele boek een rol, het duikt steeds weer op. Na deze inleiding worden informatieve gedeelten steeds afgewisseld met het verhaal over Louis.

Het informatieve deel wordt geschreven vanuit het gezichtspunt van de hond. Esdra geeft informatie over sledehonden, hun specifieke behoeftes, specialiteiten en kenmerken. We komen veel te weten over Esdra zelf, die onder de bezielende leiding van haar musher Stefan top prestaties geleverd heeft. Samen werden ze zelfs wereldkampioen. Fragmenten uit hun leven worden verteld, de bijgevoegde foto’s spreken voor zich.

Maar we zijn er nog niet, buiten bovengenoemde onderdelen is er ook nog het verhaal over Louis, een Belgische jongen die in Scandinavië is komen wonen vanwege het werk van zijn vader. Louis kan maar moeilijk aarden in het hoge noorden, op school wordt hij gepest en het Zweeds is hij nog niet machtig. Maar als hij een spreekbeurt moet houden zorgt dit voor een ommekeer in zijn leven. Hij kiest sledehonden als onderwerp…

Dit boek is een mix van informatief en verhalend. Bovendien is het gedeeltelijk waar gebeurd. Dat maakt het uniek. Het pakkende verhaal over Louis sluit haarfijn aan bij de informatie die gegeven wordt. De foto’s laten zien hoe het er in het echt aan toe gaat terwijl de fraaie illustraties van Ina Hallemans het leven van Louis in beeld brengen. Het is bijna onmogelijk om niet van Esdra te gaan houden. Stefan Goris is een inspirerende persoon. Het verhaal over Louis toont dat passie en doorzettingsvermogen onmisbare ingrediënten zijn voor het bereiken van gestelde doelen en geluk.

Kortom: een boeiend boek, dat je van het begin tot het eind in de greep houdt. Ik heb ervan genoten. Een aanrader voor avontuurlijke dierenvrienden vanaf 10 jaar.