Fake!

Wat als iedereen om wie je geeft, gelooft dat je iets vreselijks hebt gedaan…

Levi ziet dat Emiel, de nieuwe jongen op school, een intiem gesprek voert met Mila, Levi’s vriendin. Dat pikt Levi niet en hij gaat op Emiel af. Hij schopt hem en jaagt hem op. Later die dag hoort Levi dat Emiel in het ziekenhuis is beland: hij ligt in coma. Meteen daarna verschijnt er een filmpje op YouTube waarin het eruit ziet alsof Levi Emiel van de vesting bij het park trapt.

Levi beweert dat hij onschuldig is en dat het filmpje fake is, maar niemand gelooft hem, ook Mila niet, en ze maakt het uit. Op school wordt hij geschorst. Het filmpje gaat viral en de woedende reacties op internet brengen Levi in groot (leven-)gevaar…

Spannend, meeslepend, herkenbaar/actueel

Levi en Mila zijn onafscheidelijk en zouden niets liever zien dan hun goede vrienden Olivia en Max ook verkering zouden krijgen. Olivia mag van haar vader geen verkering, anders moet ze stoppen met haar grote hobby toneelspelen. Max durft niet toe te geven dat hij Olivia zo leuk vindt en hij heeft bovendien zijn handen vol aan zijn moeder, die na haar echtscheiding aan de drank is geraakt. En dan is er Emiel: de tegenspeler van Olivia bij toneel. Iedereen krijgt de indruk dat Emiel en Olivia verkering met elkaar hebben. Maar Emiel valt op jongens en dat durft hij thuis niet te vertellen. Dit grote geheim zorgt ervoor dat allerlei situaties verkeerd worden begrepen en Levi en Emiel ruzie krijgen waarbij Levi hem uiteindelijk schopt en wegjaagt. Niet snel daarna komt er een filmpje op Youtube, waarop te zien is dat Emiel van de vesting is getrapt door Levi. Het filmpje is hartstikke fake, maar er is niemand die Levi gelooft. De reacties op het filmpje zijn behoorlijk heftig en de situatie loopt zo uit de hand dat  het leven van Levi in groot gevaar is.

Fake! is een ijzersterk boek van Carry Slee. Carry staat er om bekend dat ze heftige onderwerpen niet uit de weg gaat. Dit hebben we al eerder kunnen lezen in o.a. Spijt!. Ook in dit boek komen actuele onderwerpen aan de orde zoals homoseksualiteit, alcoholgebruik, echtscheiding, online daten, gedachten aan zelfdoding, geweld en de gevaren van nepnieuws. Vooral om dit laatste draait het in dit boek, zoals de titel ook al aangeeft. Carry Slee beschrijft op een meeslepende manier hoe het verspreiden van nepnieuws veel schade kan aanrichten. Ondanks dat je een vriendengroep volgt, volg je ook ieders persoonlijke leven met al hun geheimen. Deze geheimen ken je als lezer, maar kennen de vrienden niet van elkaar. Daardoor wil je soms wel schreeuwen naar een personage hoe het daadwerkelijk zit.

Als Carry Slee-fan ben ik enorm blij met dit boek. Het geeft de jongeren inzicht in de keerzijde van social media, op een manier die ze begrijpen en misschien ook wel herkennen. Een ware parel voor de Carry Slee-liefhebber.

Fake! is te lezen voor iedereen vanaf 12 jaar en pas op… je kunt niet stoppen met lezen!