Fantastische Frankie en de hersenslurpmachine

“Denk eraan, mon petit chou, jij bent Frankie. Fantastische Frankie!”

Als Frankie Broddelaar alweer een schoolrapport vol dikke onvoldoendes krijgt, besluiten zijn ouders hem naar een kostschool te sturen. Op het eerste gezicht is dit niet zo erg, want dan hoeft hij niet bij zijn nare ouders te zijn. Maar dan ontdekt hij dat er iets heel erg raars aan de hand is op het Interfix Internaat…

Met hulp van zijn nieuwe vrienden, Niek en Deem, zijn gekke Franse kindermeisje Josefine en Colette de poedel gaat Frankie proberen een stokje te steken voor de plannen van Dr. Oger. Want dan kan Frankie voor eens en altijd bewijzen dat hij fantastisch is. Gaat dit hem lukken?

Humor, spanning, zet je aan het denken

Wat doe je als je door je ouders naar een internaat wordt gestuurd? Frankie is blij dat hij niet meer bij zijn nare ouders hoeft te zijn maar krijgt al snel in de gaten dat er iets raars aan de hand is. Samen met zijn beste vriendin Niek gaat hij op onderzoek uit. Wanneer Frankie in het zwarte gat terecht komt, komt hij erachter wat er gaande is en wil hier een stokje voor steken. Dit gaat niet zo simpel als het lijkt en Frankie krijgt te maken met een paar moeilijke obstakels. En dan is er nog meneer Goldie die in het schuurtje bij het internaat woont. Helaas krijgt hij elke ochtend, zonder dat hij het weet, vergetelheidsmelk. En ja, dan vergeet je echt heel erg veel. Zelfs de flapuit tablet helpt dan niet meer. Zouden Frankie, Deem en Niek aan Goldie kunnen uitleggen wie Josefine is?

Frankie en de hersenslurpmachine is een boek dat je aan het denken zet. Is het belangrijk om allemaal tienen te halen? Of is het ook belangrijk dat je leert om te spelen? Dit laatste is in het boek niet aan de orde. Dr. Oger wil door middel van de hersenslurpmachine er voor zorgen dat alle kinderen zo slim mogelijk zijn. Enige nadeel is wel dat alle kinderen veranderen in een robot, zonder emoties en zonder dat ze nog willen spelen. Anna Kemp heeft hier een actueel thema te pakken. Door de digitalisering is het zo makkelijk om een spel te spelen op de tablet of de laptop. Maar hierdoor vergeten we soms hoe enorm belangrijk (buiten-)spelen is! Daarnaast heeft het boek een ontroerend einde waarbij vergeetachtigheid het thema is. Dit kan ook spelen in het leven van de kinderen bij een (groot-)ouder met dementie.

Het lettertype dat voor dit boek is gekozen is zeer fijn om te lezen. De letters zijn iets groter en staan iets meer uit elkaar waardoor je snel door de 282 bladzijden heen leest. Josefine spreekt Frans en dit is ook te lezen in de tekst. “Wil je ‘et verhaal nou ‘oren of niet?” is een uitspraak van haar. Zoals je al ziet kan je heel makkelijk volgen wat ze zegt en kan je het heel leuk voorlezen met een Frans accent. De zwart wit illustraties, die gemaakt zijn door Alex T. Smith, komen zo nu en dan voor in het boek. Soms iets groter en de andere keer weer iets kleiner. Ze geven een duidelijk beeld van de personages in het boek en wat er op dat moment gaande is.

Houd je van een spannend avontuur met humor en ben je 9 jaar of ouder? Dan is dit boek echt iets voor jou!