Films die nergens draaien

Films die nergens draaien
Categorieën: , , ,

‘Toen Cato op de wereld was gekomen, had haar moeder hem verlaten’.

Op de dag dat Cato ter wereld kwam, heeft haar moeder die verlaten. Cato’s vader is sindsdien altijd afwezig, ook al zit hij gewoon tegenover zijn dochter aan tafel. Cato heeft zich er inmiddels bij neergelegd. Denkt ze. Wanneer ze thuis een geheimzinnig kaartje vindt van een verlaten bioscoop en ontdekt dat deze weer open is, besluit Cato er een kijkje te gaan nemen. Al snel ontdekt ze dat er iets vreemds met de bioscoop aan de hand is, en dat het geen gewone films zijn die er draaien. De bioscoop lijkt in verbinding te staan met het verleden.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen, recht naar een plek diep in haar hart. Een plek die ze altijd voor zichzelf verborgen had weten te houden. Tot ze voor een keuze staat die het leven van haar en haar vader voorgoed zal veranderen.

Avontuurlijk, ontroerend en tijdreis

Zowel de titel van het boek Films die nergens draaien als de prachtige sfeervolle cover met schaduwbeelden intrigeerden mij enorm. De cover is er één om in te lijsten. Ik was ontzettend benieuwd welk verhaal hierachter zou zitten. Je wordt aan het begin van het boek voorgesteld aan het meisje Cato. Je komt er al snel achter dat de moeder van Cato niet meer leeft. Ze is overleden toen Cato werd geboren. En eigenlijk is ze haar vader toen ook een beetje verloren; hij is er wel, maar eigenlijk ook niet. Op een dag vindt Cato een geheimzinnig visitekaartje . Op het kaartje staat de tekst ‘Films die nergens draaien, maar die je altijd al had willen zien.’ Wat klinkt dat geheimzinnig! Haar nieuwsgierigheid is geprikkeld en die van de lezer ook.

Cato besluit op onderzoek uit te gaan en neemt een kijkje in de oude bioscoop. Ze ontmoet mevrouw Kano die haar uitlegt hoe de bioscoop werkt. Mevrouw Kano heeft na een tijdje voor Cato een hele belangrijke taak. Zo wordt Cato meegesleurd in een wel heel bijzonder avontuur. Ze hoopt de waarheid te vinden over haar moeder. Zou dat gaan lukken?

Ik moest echt even bijkomen toen ik dit boek uit gelezen had. Wat is dit een prachtig boek. Vanaf het begin zit je middenin het verhaal. Het is een verhaal met vele aspecten: fantasievol, magisch en ook nog eens ontroerend en vol levenslessen. Yorick Goldewijk heeft dit boek zeer mooi geschreven. Als je gevoelig bent, zou ik de zakdoeken maar bij de hand houden. Dit is echt een boek wat nog een flink tijdje door je hoofd kan blijven rondspoken. Dit zou weleens een klassieker kunnen worden.

Films die nergens draaien is een boek voor kinderen vanaf 9 jaar die van een bijzonder avontuur houden.