Flin of de verloren liefde van een eenhoorn

“Je weet maar nooit zeker wat een mens zal doen. Van een hert kun je op aan. Of van een beer. Of van een wolf. Maar van een mens nooit.”

Flin groeit op in het bos, ver van de wereld van de mensen. Hij wordt grootgebracht door twee arenden, en van de tweehoofdige dwerg Mono leert hij overleven in het bos. Als die hem over de mensen vertelt, is Flin opgetogen. Er zijn dus meer wezens zoals hij! Ondanks alle waarschuwingen van de dwerg gaat hij naar hen op zoek. Onderweg ontmoet hij een eenhoorn, die hopeloos verliefd is op een meisje uit een naburig dorp. Ook Flin is meteen van haar onder de indruk, en dat is het begin van een voortdurende rivaliteit. Als het dorp wordt aangevallen door een draak en het meisje wordt ontvoerd, moeten de eenhoorn en Flin wel samenwerken.

Grappig, spannend, fantasievol

Ik moet je eerlijk zeggen, dit boek trok mij niet toen ik deze oppakte in de boekwinkel. De cover sprak mij totaal niet aan en ik ben geen fan van eenhoorns. De geschreven aanbeveling van een werknemer overtuigde mij het boek toch te kopen en wauw, wat ben ik blij dat ik dit verhaal niet heb gemist.

Flin wordt ontvoerd door een grote arend die hem voor voer voor zijn kuikens aanziet. Echter, de kuikens waren zélf net opgevreten door een ‘veelvraat’. Wat dat precies voor wezen is, mag je zelf verzinnen. In het nest ziet moeder arend hem aan voor een jong en brengt ‘m groot. Met veel liefde en geduld proberen ze hem te leren vliegen. Dat lukt natuurlijk voor geen meter. Van Mono, de tweehoofdige dwerg, leert Flin veel over het leven en wat hij nu precies is: een mens. En ook leert hij dat hij niet de enige mens is. Nieuwsgierig als hij is, gaat hij op pad, op zoek naar deze andere mensen. Hij vindt ze en is direct danig onder de indruk van een meisje: Solange. Het blijkt al gauw dat Flin niet de enige is die interesse heeft in het meisje. De eenhoorn Juniper is tot over zijn oren verliefd op het beeldschone meisje en laat haar niet zomaar afpakken. Dan wordt Solange gekidnapt door een draak. Juniper, Mono, de arenden en Flin gaan op pad om haar te redden.

Ik heb vele malen echt hardop moeten lachen om de grappige dialogen en de knotsgekke situaties die zich afspelen in Flin of de verloren liefde van een eenhoorn. De tweehoofdige dwerg is een buitenbeentje binnen zijn volk, dat snap je. Hij had eigenlijk drie hoofden moeten hebben. De hoofden zijn constant in conflict met elkaar wat buikschuddende momenten oplevert. Ook eenhoorn Juniper is een geweldige personage; soms een beetje irritant maar bovenal grappig. Het verhaal heeft een flink tempo en dit zorgt ervoor dat het boek moeilijk weg te leggen is. De thema’s zijn jaloezie, liefde en vriendschap. De onbeholpen Flin krijgt te maken met de grillen van de mens en moet hier zijn weg in vinden. Het lukt hem aardig dankzij de steun van zijn vrienden.

De bladspiegel is ruim opgezet en wordt aangevuld met vele zwart-wit illustraties van Laurens Rawie. Over de auteur en de illustrator is alleen bekend dat ze onder een pseudoniem actief zijn. Ze zouden zelfs één en dezelfde kunnen zijn, volgens auteur Edward van de Vendel. Al met al een groot mysterie in kinderboekenland. Los van dat gegeven: Lees Flin of de verloren liefde van een eenhoorn!  Je wordt er vrolijk van, gegarandeerd.

Blog auteur Sanne Ramakers