Game changer

‘Zo werkte het blijkbaar: herinneringen moesten geactiveerd worden.’

Ash is het gewend om klappen te incasseren op het veld voor zijn footballteam – tot hij er een incasseert die niet alleen invloed heeft op zijn lichaam, maar op zijn hele realiteit. Het begint met een kleine verandering, maar al snel wordt duidelijk dat Ash na elke wedstrijd naar een ander universum gekatapulteerd wordt. Gaandeweg veroorzaken de veranderingen in de werkelijkheid ook belangrijke veranderingen in Ash’ zijn eigen identiteit. Terwijl Ash het leven vanuit verschillende perspectieven ervaart, begint hij steeds meer aan de wereld te twijfelen. Hij krijgt een spoedcursus racisme, seksisme, homofobie en privilege door een reeks wereldschokkende gebeurtenissen die hem harder zullen raken van zijn eigen tackles op het footballveld.

Universum, veranderingen, spannend

Ash zit op de middelbare school en speelt American Football. Daarbij is hij een goede defense tackle, waarbij hij flinke klappen op moet vangen en uit moet delen. Tijdens de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen deelt hij een tackle uit. Hij ervaart een soort koude-aanval, waarbij hij het gevoel heeft dat er ijswater door zijn aderen stroomt, in plaats van bloed. Het gevoel is snel weer verdwenen en hij denkt er niet meer aan. Hij komt er later die avond achter dat zijn wereld, zijn realiteit een beetje anders is geworden. De stopborden zijn blauw in plaats van rood. De week erna speelt hij weer een wedstrijd. Ook tijdens deze wedstrijd krijgt hij een klap te verduren. Na de wedstrijd merkt hij dat hij ineens in een Mercedes rijdt en in een prachtig huis woont. Ook heeft hij in deze realiteit een goede band met zijn broertje. Gek genoeg heeft hij ook herinneringen…
Hij merkt dus dat telkens wanneer hij een harde klap te verwerken krijgt op het Football field zijn wereld, zijn realiteit, een beetje verandert. Op deze manier komt hij in aanraking met racisme, seksisme en homofobie. Vrienden die in de ene wereld zijn vrienden zijn, zijn in zijn andere wereld verdwenen. Zijn familie is hierin een vaste factor, evenals Katie, een vriendin en wat jongens van zijn Football team. Ash probeert erachter te komen wat er aan de hand is en vooral, hoe hij weer terug kan komen naar zijn oude wereld.

Neal Shustermann heeft het talent om je mee te nemen naar een bizarre wereld en deze heel geloofwaardig over te brengen. In dit boek laat hij zien wat het met je doet wanneer je realiteit verandert, en jij hetzelfde blijft. Hij laat zien dat je ervaringen en je afkomst meespelen in jouw kijk op de wereld. Dit zet je enorm aan het denken. Leuk om te vertellen is dat er een Netflix serie gemaakt wordt bij dit boek, waaraan Neal Shusterman meewerkt. Wanneer je deze serie in Nederland kunt bekijken is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Ben je 12 jaar of ouder en houd je van een avontuurlijk verhaal met actuele thema’s dan is dit boek echt iets voor jou.