Geen weg terug

Geen weg terug

‘Wat zou jij doen als je een tas met 80.000 euro vindt?

Wanneer Eva en haar vriendinnen Anna, Fleur en Kim middenin de nacht na een schoolfeest naar huis fietsen, stuiten ze op een auto die met geopende portieren op de weg staat. Ernaast liggen twee mannen in een grote plas bloed. Als Eva de politie wil bellen, ziet Fleur een tas met geld in de auto. Hoewel Eva en Anna er geen goed gevoel bij hebben, neemt Fleur de tas mee. Maar dan blijkt dat een van de mannen nog leeft. Hij hoort bij een groep zware criminelen… En nu?

Spannend, dilemma en jeugdthriller

De auteur van dit boek, Elvin Post, is bekend van zijn thrillers voor volwassenen. Geen weg terug is zijn eerste jeugdthriller. En wat voor één… Even een waarschuwing dat als je eenmaal aan dit boek begint, het lastig weg te leggen is.

Het boek begint met een proloog vanuit het perspectief van het meisje Eva. Je wordt al meteen het verhaal ingezogen. Eva heeft ontzettende hoofdpijn en hoopt op een wonder. Wat er precies is gebeurd is nog niet meteen duidelijk, maar helder is wel dat het geen ‘probleempje’ is. De woorden liegen er niet om. Er is een groot risico om hulp van ouders in te schakelen, er zou iemand kunnen sterven.

Na dit proloog gaat het verhaal een stukje terug de tijd in naar tien dagen eerder. Het verhaal begint gemoedelijk met perikelen rondom een schooldisco. De vriendinnen Eva, Anna, Fleur en Kim verheugen zich al weken op het schoolfeest. Ze hebben het zelfs voor elkaar gekregen dat ze langer mogen blijven, omdat ze daarna gezamenlijk naar huis kunnen fietsen. Aangezien er één vriendin ontzettend treuzelt, vertrekken ze toch later dan gepland. Ze kunnen de tijd nog een beetje inhalen wanneer zij voor de kortste route door de tunnel kiezen. Dit is niet de meest veilige route, maar wel de snelste.

Maar dan ontdekken ze, nadat ze de tunnel door zijn, een auto die met geopende portieren op de weg staat. Naast de auto ligt een grote plas bloed met twee mannen erin. Wat is dit nu? Eva wil de politie bellen, maar dan ontdekken ze iets. Er ligt een grote tas helemaal vol met geld. De verleiding is te groot. Ondanks dat Eva en Anna dit eigenlijk niet willen, neemt Fleur toch de tas mee. Ze verdelen het geld onderling en gaan ervan uit dat niemand dit zal merken. De mannen waren toch dood. Maar is dit ook echt zo?

Bovenaan ieder hoofdstuk staat de naam ‘Anna’ of ‘Eva’, zodat meteen duidelijk is vanuit welk perspectief het verhaal verteld wordt. Zo kom je er stukje bij beetje achter waar dit avontuur naar toe gaat. Het boek is zo spannend geschreven, dat je je eigenlijk voortdurend afvraagt wat je zelf zou doen, als je zoveel geld zou vinden. Het is een echt dilemma, breng je het naar de politie of is de verleiding te groot en geef je het uit? Doordat het verhaal vanuit verschillende vertellers is geschreven, zit je echt (figuurlijk dan) bovenop het verhaal. Het verhaal is heel beeldend geschreven.

Naast deze spannende avontuurlijke verhaallijn over de tas met geld, komen de thema’s middelbare school, verliefdheid, ouders en vriendschap ook terug in het verhaal. Het boek zorgt zo toch voor een stukje ‘uit het dagelijks leven’ en zal zeker in de smaak vallen bij scholieren die houden van een spannend verhaal, maar ook zoeken naar een stukje herkenbaarheid. Geen weg terug is een spannende jeugdthriller voor young adults die houden van een bloedstollend verhaal.