Geheim agent opa

Geheim agent opa

‘Een geheim agent opa moet oplettend zijn en snel. Hij moet goed zijn in geheimen bewaren en hij moet kunnen samenwerken wanneer dat nodig is.’

Geheim agent oma gaat op een seer geheime missie naar het Groningse dorpje Siddeburen. Er zijn daar konijnen ontsnapt. Niet iets om een geheim agent op af te sturen, natuurlijk. Behalve dat die konijnen uit een ondergronds laboratorium komen en nu mensen aanvallen.

Max mag met zijn oma mee. Maar de missie verloopt heel anders dan hij en zijn oma hadden verwacht. En dat is de schuld van een andere geheim agent: geheim agent opa. Hij is een heel lieve opa, maar niet zo’n goede geheim agent…

Grappig, vrolijk en undercover

Misschien heb je weleens een boek gelezen over geheim agent oma. Geheim agent oma krijgt dit keer concurrentie, want in dit boek speelt naast geheim agent oma dus ook geheim agent opa.

Max gaat op een dag gezellig met zijn oma (geheim agent oma) eten in een restaurant. Zij merken niet dat de bijzondere pratende auto van oma, Polly, op de parkeerplaats van het restaurant kennis maakt met de man Faisel (geheim agent opa, maar dat weten ze nog niet). Polly is niet zo aardig voor Faisel en om het goed te maken, schuift Faisel aan bij Max en oma. Aan tafel merken ze dat Faisel heel goed is in het maken van vlekken op het tafelkleed. Oma is hier niet van gediend ook al heeft Faisel een speciale manier gevonden om de vlekken weer te verwijderen…

Na het eten gaan ze ieder weer hun eigen weg, maar later in het verhaal komen ze elkaar weer tegen. Oma wordt namelijk op missie gestuurd naar het plaatsje Siddeburen in de provincie Groningen. Daar zijn konijnen ontsnapt uit een laboratorium en sinds de konijnen buitenlucht hebben geroken, zijn ze veranderd in agressieve gevaarlijke konijnen.

Al snel komen Max en oma erachter dat zij er niet alleen zijn heen gestuurd. Faisel blijkt ook geheim agent te zijn en moet versterking bieden. Max en oma zijn er eerst niet zo gerust op dat geheim agent opa hulp zal bieden. Toch komen ze erachter dat hij zich op een speciale manier kan verdedigen tegen de konijnen. En hoe hij dat doet, lees je in het ontzettend grappige en spannende boek Geheim agent opa.

Manon Sikkel schreef weer een geweldig (derde) deel in de serie Geheim agent oma. Wat origineel dat er naast een geheim agent oma nu een geheim agent opa om de hoek komt kijken. Het boek leest makkelijk weg en is helder in opbouw. Het boek eindigt met een brief in geheimtaal, zodat je vlak voor het dichtslaan nog even wat speurwerk moet verrichten. Er staat ook nog een cursus Gronings voor beginners achterin. En tot slot een nawoord waarin auteur Manon Sikkel uitlegt dat zij het verhaal niet alleen bedacht heeft, maar hulp heeft gekregen van verschillende kinderen uit klassen uit heel Nederland. Terwijl zij de kinderen bezocht om te vertellen over haar werk, deed zij ondertussen zeer veel inspiratie op voor dit boek. Wat leuk om te weten!

Katrien Holland zorgde voor de zwart wit illustraties. De tekeningen zijn zeer humoristisch en vrolijk en vormen een mooie aanvulling op het verhaal.

Geheim agent opa is een geweldig grappig boek voor de speurneus met humor vanaf 7 jaar.