Girls club

Girls club
Categorie:

Uit het reisdagboek van Ellen: ‘Vanmorgen heb ik mijn eerste emmerdouche genomen. Je gooit gewoon een emmer water over jezelf heen en klaar’.

Ellen heeft een speciaal thema bedacht voor haar slaapfeest: Girls Club. Waarom? Omdat zij en haar vriendinnen de allerleukste Girls Club van de hele wereld hebben. Terwijl ze met een dienblad vol lekkers naar haar kamer wil, vertelt papa dat ze deze zomer naar Sierra Leone gaan om bij een dokterspost te helpen. Sierra Leone? Dat klinkt exotisch, met witte stranden en wuivende palmen, denkt Ellen. Maar Yelien helpt haar snel uit haar droom: in Sierra Leone is niet alles rozengeur en maneschijn. Vooral als het om de rechten van meisjes gaat. De meeste meisjes daar gaan niet eens naar school. Sinds de burgeroorlog er voorbij is, zijn er veel te weinig scholen. Daar moet wat aan veranderen, vindt Ellen. Samen met haar vriendinnen voert ze actie om de meisjes van Sierra Leone te helpen. Dan ontdekt ze dat er ook in Sierra Leone Girls Clubs zijn. Daar wil ze meer van weten.

Girlpower, girltalk, feelgood

Ellen heeft een hechte band met haar vriendinnen, ze bespreken alles met elkaar en verzinnen veel leuke dingen om samen te doen. In dit boek geeft Ellen een slaapfeestje, alle meiden van de girlsclub zijn uitgenodigd. Ze heeft alles met veel plezier tot in de puntjes voorbereid. Met verantwoorde lekkere hapjes waarvan je de recepten in dit boek terug kunt lezen. Er wordt plezier gemaakt, gekletst en gelachen.

Toch is er een serieuze ondertoon, want de ouders van Ellen zijn arts en zullen in de zomervakantie naar Sierra Leone vertrekken om daar hun steentje bij te dragen in de gezondheidszorg. Ellen en haar broer Bart mogen met ze mee. De meiden van de girlsclub zijn best een beetje jaloers maar als ze er achter komen hoe de situatie in Sierra Leone is, krijgen ze het vermoeden dat Ellen het best eens zwaar zou kunnen krijgen in dat land. Ze bespreken de situatie en besluiten een hulpactie op te zetten. Ze willen de mensen in Sierra Leone steunen. Ze beramen een plan om spullen te verzamelen.

Als Ellen eenmaal ter plaatse is, wordt ze al gauw geconfronteerd met de rauwe werkelijkheid. Ze sluit vriendschap met een paar meiden van de plaatselijke girlsclub en ontwikkelt diep respect voor deze meisjes die vaak al een hard leven achter de rug hebben. Samen met haar nieuwe vriendinnen zet ze de schouders eronder om hun situatie te verbeteren. De meiden in Nederland volgen haar op afstand, maken via de chat, als het internet werkt, ook kennis met de nieuwe Afrikaanse vriendinnen.

Het verhaal bevat veel dialogen, de gesprekken worden uitgebreid vermeld. Girlstalk is een goede omschrijving van de weergegeven conversaties. Het hele boek straalt vrolijkheid en blijheid uit, er valt geen onvertogen woord. Doordat de meiden van de club ook echt iets bereiken met hun actie is het ‘feelgood’ gehalte hoog. Een leuke toevoeging zijn de recepten die je zelf ook kunt maken. Vooral het Afrikaanse recept ‘Puff Puffs’ dat in Nederland natuurlijk vrij onbekend is.

Qua illustraties is het sober gehouden, behalve wat kleine tekeningetjes her en der in de kantlijn, passend bij een tekst, zijn ze er niet. Verder is het een handzaam boek, met een prettig, vrij groot lettertype dat uitnodigend werkt. De cover van de hele reeks is aantrekkelijk en duidelijk herkenbaar. De chat gedeeltes worden in grijze blokjes weergegeven.

Dit 19de deel uit de serie ‘For Girls Only’ is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar die graag lezen over gezellige activiteiten en geïnteresseerd zijn in ontwikkelingshulp. Misschien wil je net als Ellen en haar clubje ook wel iets opzetten voor een arm land? Door dit boek te lezen kom je ook meer te weten over Sierra Leone.

Wist je trouwens dat Standaard Uitgeverij voor elk verkocht boek van ‘For Girls Only’ één euro aan ActionAid schenkt?