Gozert

‘De mensen geloven in een wereld zonder Gozert. In mensen die ze met hun ogen kunnen zien. Met hun vingers kunnen aanraken. Anders snappen ze het niet meer. En als mensen iets niet snappen, dan raken ze in de war.’

Ties heeft een probleem. Tenminste… dat vinden de meeste mensen. Ties vindt dat niet: hij heeft een vriend. Gozert. De tofste, leukste, stoerste, coolste vriend die je je kunt voorstellen. Alleen is Ties de enige die Gozert ziet en hoort. En de plannen van Gozert zijn zo fantastisch dat Ties erdoor in moeilijkheden komt… Ties’ ouders willen dat Gozert verdwijnt en nemen een ingrijpende beslissing. Maar Ties wil helemaal niet van Gozert af. Wat moet hij doen?

Fantasierijk, grappig, kleurrijk

In dit geweldig fantasievolle boek neemt Pieter Koolwijk je mee in de wereld van Ties. Ties heeft een fantasievriend die alleen hij kan zien. Gozert heeft een enorme fantasie en verzint de meest fantastische plannen. Geen probleem zou je zeggen. Nou… toch wel. De plannen van Gozert gaan vrij ver. Zo zwemmen ze niet alleen in een badje, nee hij ziet gelijk een vlot op een woeste zee voor zich! Als Ties op een dag in een museum is met zijn ouders, pakt Ties een vaas en rent ermee weg. Niet om hem te pikken, maar om hem te redden uit het museum van saaiheid! Zijn ouders vinden dat het zo niet langer kan en nemen Ties mee naar de dokter. Ze besluiten om Ties op te laten nemen. Hier helpt Ties zijn fantasie hem enorm, want in plaats van saaie witte gangen en een kale kamer, ziet Ties een junglekamer voor zich. Hij vindt de andere kinderen die er ook verblijven geweldig. Ze hebben allemaal iets wat hen bijzonder maakt. Ties wil zelf helemaal niet van Gozert af, want een wereld zonder Gozert lijkt hem enorm saai en kleurloos. Maar hij ziet en hoort ook dat wanneer hij niet van Gozert afkomt, dat hij in de ‘zombie afdeling’ gestopt wordt. Dat wil hij echt niet, dus hij moet van Gozert af. Maar hoe doet hij dat? En hoe ziet zijn wereld eruit zonder Gozert?

Peter Koolwijk laat in dit boek zien dat wanneer je gek doet, het niet betekent dat je dat ook bent. Unieke mensen zorgen juist voor een kleurrijke wereld. Hij laat je meeleven met Ties, maar ook met zijn ouders. Want die hebben het best zwaar met Ties. Je merkt aan alles dat ze veel van hem houden en het beste met hem voor hebben, maar hoe leiden ze het gedrag van Ties in goede banen en hoe moeten ze omgaan met Gozert? Een boek waarom we heel hard hebben moeten lachen, maar zeker ook een traantje hebben weggepinkt.

De prachtige illustraties van Linde Faas passen perfect bij het verhaal en vullen het goed aan. Ze spatten van de pagina’s af!

Hou je van boeken waarin veel fantasie gebruikt wordt? Waarin prachtige illustraties staan? Hou je van een boek wat je pakt en je niet weg kan leggen?  Ben je ouder dan tien jaar? Dan is dit boek echt wat voor jou!