Grapman: SCI-girl slaat toe

Grapman: SCI-girl slaat toe
Series:

‘Ik zat heerlijk te denken, toen meester Nietje me bruut stoorde.’Nik en Noor zijn veilig terug uit de 19e eeuw, maar helaas voor Nik is meester Nietje na zijn ziekteverlof ook weer present. De meester heeft nog steeds geen humor en na opnieuw een topgrap van Nik, raakt hij buiten zinnen van woede. Hij stuurt Nik ruim 200 jaar terug in de tijd. Nik zal keihard moeten werken als schoorsteenveger om te overleven. Dat zal hem leren! Maar Nik heeft zijn superhumor om zich overal uit te redden. Al krijgt hij er een geduchte tegenstander bij: Saai-girl, o nee, sorry, Sci-girl…

Humor, graphic novel en tijdmachine

Wat is dit een heerlijk origineel boek. De cover ziet er zeer uitnodigend uit door de heldere felle kleuren. Het boek vraagt er gewoon om om uit de kast gepakt te worden. Dit is al het tweede deel uit de humoristische serie Grapman. De humor straalt al van de kaft af door de illustraties en de titel. Bij het woord SCI-girl staat met een sterretje Saai-girl vermeld. Je voelt meteen al de vrolijke ‘spanning’ tussen Grapman en SCI-girl.

Grapman gaat over de jongen Nik. Nik lijkt een gewone jongen, maar eigenlijk is hij … GRAPMAN! Zijn superkracht is humor. En die superhumor komt vaak van pas… In dit deel ontdekt Nik dat het ook een idee is om zijn grappen op te schrijven. Hij komt er ook achter hoe belangrijk het is om te kunnen lezen en schrijven. Helaas ziet meester Nietje niet de humor in van zijn grappen. Na een topgrap van Nik, wordt de meester zo woedend dat hij Nik en Noor meeneemt naar het personeelstoilet waar een heuse tijdmachine verstopt is. Zo komen Nik en Noor tegen hun zin in de 18e eeuw terecht. Daar worden ze als schoorsteenvegers aan het werk gezet. Ondertussen worden wat historische feitjes in het boek verstopt op een subtiele manier. Wanneer Nik en Noor bezwaar maken tegen de uitbuiterij, komen ze in de tredmolen in het tuchthuis terecht. En of ze daar uit kunnen ontsnappen?

Grapman is een zogenaamde graphic novel en bevat naast gewone illustraties ook illustraties in stripvorm. Hierdoor worden deze boeken ook aantrekkelijk voor kinderen die schrikken van boeken met alleen maar tekst. Tjibbe Veldkamp schreef het humoristische verhaal en Kees de Boer verzorgde de kleurrijke illustraties. Een topduo, want het boek sprankelt van het begin tot de laatste pagina. De serie smaakt zeker naar meer.

Grapman. SCI-girl slaat toe is een humoristische graphic novel geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar die wel van een grapje houden. Het boek is helaas niet geschikt voor mensen die allergisch zijn voor pinguïns. Hoe dat zit, lees je natuurlijk in het boek.