Grashemelgroentje

‘Er trekt een rimpeling door de bult. Otte ziet nu pas dat dit wonderlijke wezen van gras groene wimpers heeft. Een soort ruitenwissers, maar dan van bloeiend gras’.

Dit is het verhaal van Otte en Geesje en een wonderbaarlijk groen beest dat de weg naar huis kwijt is. Maar vertelt het grashemelgroentje wel de waarheid? Of is het Geesje die liegt? Want welk kind woont er nu helemaal alleen en heeft een vader die telkens zes weken aan een stuk zonder haar op zee vaart? Toch besluiten Otte en Geesje Groentje naar huis te brengen. Nog een geluk dat hij kan vliegen. Het wordt een spannende reis vol avonturen, en het slot is zeldzaam verrassend…

Magisch, gevoelig, Noorderlicht

Als de moeder van Otte in een depressie raakt voelt hij zich vaak alleen. Met zijn stief-oma heeft hij niet zo’n hechte band en de opa waar hij wel goed mee overweg kon is overleden. Otte voelt zich best vaak eenzaam. Gelukkig raakt hij bevriend met Geesje, een nieuw meisje uit zijn klas. Als hij op een dag een vreemd beest ontmoet weet Geesje er wel raad mee. Het groene beest, dat iets weg heeft van een vliegende grasmat, blijkt de weg naar huis kwijt te zijn. Geesje, die erg zelfstandig is, denkt te weten waar ‘Grashemelgroentje’ vandaan komt. Ze wil hem de weg naar huis wijzen en Otte moet mee! Dit is het begin van een hachelijke onderneming vol spanning en avontuur, met onverwachte ontmoetingen die naar een verrassend plot leiden.

Een verhaal waarin fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen. De reis op de rug van Grashemelgroentje brengt de kinderen op sprookjesachtige manier naar Noordelijke gebieden. Het natuurverschijnsel dat we Noorderlicht noemen past goed bij deze sfeer. Het is spannend en avontuurlijk maar doordat er magische dingen gebeuren heb je als lezer steeds alle vertrouwen in een goede afloop. Het verdriet waar beide kinderen mee rondlopen blijft ondertussen wel knagen. Maar dan is daar het plot en schuift alles in elkaar als een puzzel.

Margreet Schouwenaar weet de lezer te raken. Verstoorde relaties ondanks een hoge dosis ‘houden van’ brengt ze op gevoelige wijze in beeld. Ze laat ook zien dat volwassen mensen niet per sé wijs zijn. Niet alles is wat het lijkt. Dat komt sterk naar voren in dit gevoelige, sprookjesachtige verhaal. Met overigens een flinke scheut realiteit waardoor het een ieder mogelijkheden tot identificatie geeft. De donkere plaatjes passen erbij. Het is geen vrolijk boek, of toch wel?

Soms is de wereld net een boek. In dit boek zorgt een eigenaardig groen beest voor een groot mirakel. Voor fantasierijke kinderen vanaf 8 jaar die graag lezen.