Grenzeloos – Waar trek jij de lijn?

Een verhaal met een duidelijke moraal

Na een feestje bij de populaire Dox thuis wordt de 16-jarige Tabitha verschrikkelijk brak wakker, Haar hele lichaam doet zeer en ze kan zich nauwelijks iets van de avond herinneren. Langzaam komen er flarden terug, beelden van haar en Dox achter het schuurtje. Ze lachten, ze flirtten. ze dronken…en wat nog meer?  In de dagen daarna gaan er op school roddels rond over wat er gebeurd zou zijn achter het schuurtje.  De ex van Dox beweert zelfs dat er een filmpje is gemaakt en dreigt om dat te verspreiden. Tabitha kan zich er niks bij voorstellen dat zij en Dox… Ze moet het filmpje te pakken krijgen en met eigen ogen zien wat er die avond gebeurd is, maar is dat wel iets wat ze wil weten?

Realistisch, toegankelijk, pakkend

De 16 jarige Tabitha komt in een lastig parket als ze zich op het tuinfeestje van Dox door hem laat inpalmen. Omdat zij zich wat verloren voelt op de tuinparty waar ze nauwelijks iemand kent, voelt ze zich aanvankelijk gevleid door zijn aandacht. Hij is per slot van rekening een populaire jongen op school waar iedereen nogal tegenop kijkt. Ze  drinkt meer dan goed voor haar is en daar weet Dox handig gebruik van te maken. Hij is iemand die gewend is zijn zin te krijgen, vindt Tabitha aantrekkelijk en duldt geen nee. Ook niet als Tabitha duidelijk te kennen geeft dat ze niks met hem wil. Ze is echter zo onder invloed van alcohol dat ze de volgende dag amper nog weet wat er is gebeurd. Maar dan duikt er een filmpje op en wordt ze geconfronteerd met de waarheid. Wat nu?

Een pakkend verhaal uit de novelle reeks van Kluitman. Je kunt/wilt het graag in één keer uitlezen. Het is erg vlot en helder geschreven, zeer toegankelijk voor de doelgroep. Het zou zo in het echt gebeurd kunnen zijn. Foute feestjes waar (te) veel gedronken wordt, kwetsbare, nog iets te jonge mensen die er geen weerstand tegen kunnen bieden. Het is niks nieuws maar helaas wel vaak aan de orde. Dit (fictieve) verhaal kan een waarschuwing zijn: Let op, kijk uit met alcohol en pillen en vooral ook, laat je niet intimideren. De manier waarop Tabitha uiteindelijk omgaat met wat haar is overkomen kan jongeren die iets soortgelijks meegemaakt hebben helpen om het te verwerken. Het laatste hoofdstuk, met als titel: “Wat als jou zoiets overkomt?”, is daaraan gewijd. Dit verhaal kan kwetsbare jonge mensen helpen een lijn te trekken.

Marlies Slegers is een succesvolle YA-auteur. Haar spannende boeken zijn vaak actueel en lezen vlot. Dit boek is geschikt voor jongeren vanaf een jaar of 15.  Houdt er rekening mee dat het mogelijk gevoelige inhoud bevat.