Groetjes uit Zeerijp

Scheuren in je huis, op school en in de liefde…

Chrisje (11) woont in Zeerijp in Noordoost-Groningen. Het laatste jaar op de basisschool lijkt een mooi jaar te worden: de afscheidsmusical, een supergezellige klas en misschien wel haar eerste verkering.
Maar van de ene op de andere dag gooit een aardbeving roet in het eten. De school in Zeerijp raakt beschadigd en de kans is groot dat Chrisje haar laatste jaar in een wildvreemde klas in een ander dorp moet afmaken. Samen met de meester bedenkt de klas een geldinzamelingsactie om de school te redden.
Goed nieuws zou je denken, maar dan gaat het volledig mis: het geld wordt gestolen én de meester verdwijnt. Zouden die twee dingen met elkaar te maken hebben? Chrisje en haar vrienden zetten alles op alles om dat uit te zoeken.

avontuurlijk, realistisch, vriendschap

Lysette van Geel schreef met Groetjes uit Zeerijp een kinderboek over de gevolgen van de aardbevingen in Groningen.

Van Geel deed onderzoek naar kinderen die in het aardbevingsgebied in Noordoost- Groningen wonen en kwam terecht in het mooie dorp Zeerijp. De kinderen daar vertelden haar over hun leven. Deze verhalen van de kinderen zorgden voor inspiratie tot het schrijven van dit boek. Een aantal gebeurtenissen zijn waargebeurd, de rest van het verhaal is fictie.

Het boek gaat over Chrisje. Zij woont in Zeerijp, zit daar op school en heeft daar een hoop vrienden en vriendinnen. Haar goede vriendin Ro(osje) is helaas verhuisd naar Frieschepalen, want haar ouders hadden heel veel stress van de aardbevingen. Chrisje en Ro houden wel contact en schrijven elkaar brieven. De briefjes die Chrisje aan Ro schrijft vind je in het boek.

Op een dag raakt de school ernstig beschadigd door een aardbeving. De school moet opgeknapt worden maar dat kost erg veel geld. Het lijkt er zelfs op dat de school helemaal gaat sluiten en dat alle kinderen naar een school in een dorp verderop moeten. Natuurlijk willen de kinderen en de meesters en juffen dat niet en dus proberen ze door een geldinzameling te voorkomen dat de school moet sluiten. De inzamelingsactie is een groot succes dus het lijkt allemaal goed te komen. Maar dan wordt niet alleen het ingezamelde geld gestolen, ook hun meester is plotseling spoorloos. Wat is er aan de hand?

In het boek staan zwart/wit illustraties van Iris Boter, die een mooie aanvulling op het verhaal zijn.

De problematiek rondom de aardbevingen in Groningen heeft Lysette van Geel goed in dit boek weten te verwerken. Het is een toegankelijk verhaal geworden waarin niet alleen de aardbevingen een rol spelen, maar ook vriendschap, avontuur en eerste liefdes. Een fijn boek waar kinderen veel leesplezier aan zullen beleven en ook nog wat van zullen opsteken.

Voor kinderen vanaf 10 jaar.