Heb je even tijd voor mij?

Heb je even tijd voor mij?

‘Tijd kan je niet kopen. Tijd moet je maken,’

Billie wil graag voorgelezen worden, maar zijn mama’s hebben geen tijd. Dus gaat hij naar de supermarkt. Want als je iets niet hebt, koop je het in de winkel, toch? Maar daar vindt hij geen tubes of blikjes met tijd. Gelukkig weet de verkoper van de klokkenwinkel wel raad: tijd kun je niet kopen, tijd moet je maken. Thuis gaat Billie gauw aan de slag met knutselspullen. Maar hoe maak je eigenlijk tijd?

Onthullend, eigentijds en leerzaam

Herken je dat? Ouders die nooit tijd voor je hebben omdat ze te druk zijn met eigen zaken. Oudere broers of zussen die ook geen tijd hebben omdat ze altijd zitten te gamen… Dat is precies wat Billie in dit verhaal overkomt. Zijn mama’s, Mila en Lise, zijn te druk met koken en het snoeien van de tuin. Maar Billie wil heel graag voorgelezen worden. Als ook zijn zus Zoë geen tijd heeft bedenkt hij een plan. Hij gaat tijd kopen. Maar nergens vindt hij een potje met tijd, zelfs niet in de klokkenwinkel. De winkeleigenaar vertelt hem dat je tijd kunt maken, dus thuis gaat hij direct aan de slag met papier, scharen en lijm. Als ook dat niet werkt loopt de frustratie hoog op en gooit hij zo de lijm in de soep. De mama’s schrikken… Waarom is Billie zo verdrietig? En dan is er eindelijk tijd, tijd om lekker samen te lezen. Tot de deurbel gaat. Dan is er opnieuw tijd tekort, maar dit keer bij iemand waarvan je het niet verwacht.

Dit prentenboek snijdt een eigentijds probleem aan, namelijk geen tijd hebben voor elkaar. We hebben het allemaal te druk met onze eigen zaken en vergeten tijd te maken voor de personen die we liefhebben. Voor mij was dit verhaal daarom erg onthullend, het leert je dat je tijd moet maken. Tijd met elkaar is belangrijk, voor jou maar ook voor iedereen om je heen. De kleurrijke illustraties versterken het verhaal. Ze weerspiegelen de emoties van Billie goed waardoor het je als lezer net dat stukje extra medelijden geeft. Je wilt de ouders wakker schudden, hun kind heeft hen nodig.

Een origineel en herkenbaar verhaal voor ouders en kinderen. Voor te lezen aan kinderen vanaf vier jaar.