Heintje en de Minpins

Wacht u voor het Woud van het Kwaad!
Verloren is al wie daar binnengaat!

De moeder van Kleine Heintje verbiedt hem om naar het Woud van het Kwaad te gaan, omdat daar volgens haar hoornnokkers, knotszwabbers en monsterlijke drochten wonen. Op een dag gaat Kleine Heintje toch en wordt dan achterna gezeten door een rapschranzer. Kleine Heintje vlucht een boom in en ontmoet de minpins. Samen bedenken ze een plan om de monsters te verslaan.

Magisch, fantasie, spannend

Heintje en de minpins is een van de minder bekende verhalen van Roald Dahl, maar daarom niet minder mooi, fantasierijk en spannend. Dit is juist een verhaal met ontzettend veel vaart geschreven en boordevol fantasie. Uiteraard is ook dit verhaal rijk geïllustreerd door sir Quentin Blake. in 1993 won dit boek de Prijs van de Nederlandse Kinderjury.

“Wacht u voor het Woud van het Kwaad, Verloren is al wie daar binnengaat”
Met dit gedichtje waarschuwt de moeder van kleine Heintje hem voor de gevaren van het woud. Maar als kleine Heintje zich op een dag verveelt, besluit hij de wijze raad van zijn moeder opzij te schuiven. Hij is nieuwsgierig naar de ‘beenknekelende, bloedwrekelende, nekbrekelende spugeluur’, ‘hoornnokkers’, de ‘knotszwabbers’ en al die andere monsterlijke drochten, dus hij gaat stiekem het Woud in. Eerst lijkt er niets aan de hand in het bos, maar dan komt er een rokend oranje reusachtig monster achter hem aan. Hij moet rennen voor zijn leven en klimt in een boom. Daar ontdekt hij iets bijzonders: In de boom wonen piepkleine wezentjes in piepkleine huisjes. Het zijn de minpins die vroeger beneden in het woud leefden, maar nu een veilig plekje hebben gezocht in de hoge bomen waar het monster niet kan komen. Don Mini, de oudste minpin vertelt Heintje dat hij nu voorgoed gevangen zit in de boom, omdat de rookspuwende rapschranzer – want zo blijkt het monster te heten – wacht tot Heintje naar beneden komt om hem te verslinden want het monster is dol op mensenvlees. Heintje bedenkt samen met Don Mini een list om de rapschranzer voorgoed uit te schakelen. Zal het lukken?

Heintje en de minpins is een echt Dahlboek. Een verhaal waarin een klein jongetje even ongehoorzaam is en daardoor een ongelofelijk avontuur beleeft. Natuurlijk wordt hij eerst op de proef gesteld door een groot dreigende gevaar, maar hij weet te ontsnappen omdat hij dapper, slim en vindingrijk is. Kleine Heintje leert ons dat je eigenlijk nergens bang voor hoeft te zijn.

Het verhaal is heel spannend en toch nooit echt eng en eindigt met een mooie boodschap van Roald Dahl: “Kijk vooral met glinsterende ogen rond naar de wereld om je heen, omdat de grootste geheimen altijd verborgen zitten op de onwaarschijnlijkste plaatsen. Wie niet in wonderen gelooft, zal ze ook nooit ontdekken”.

Een schitterend fantasierijk verhaal voor alle kinderen die in wonderen geloven. Voorlezen vanaf 5 jaar.