Help! een klas zonder meester

Help! een klas zonder meester

‘Jongens.’ Meester Pieter schraapt zijn keel. ‘Ik moet jullie iets vertellen.’

Sam baalt: de allerleukste meester die hij ooit heeft gehad, gaat weg. En de school kan niet zomaar een nieuwe juf of meester vinden. Als er niet snel een oplossing komt, worden de kinderen uit zijn klas over verschillende klassen verdeeld. Dat laat Sam niet gebeuren. Samen met zijn vrienden bedenkt hij een plan. Een Meesterplan!

School, vloggen en lerarentekort

Wat baalt Sam! Hij heeft net zo’n leuke meester en juist die meester heeft ‘slecht’ nieuws. Hij gaat verhuizen, samenwonen met zijn vriendin en heeft een andere baan gevonden. En in deze tijd van het lerarentekort is het niet eenvoudig om midden in het schooljaar een nieuwe juf of meester te vinden. Het alternatief is dat de kinderen verdeeld gaan worden over verschillende klassen en daar zit natuurlijk geen kind op te wachten. Dus er moet een plan komen en snel ook!

Wat is dit weer een heerlijk vlot geschreven boek van Ilona de Lange. Het is zo beeldend geschreven dat je de klas van Sam meteen voor je ziet. En wil je toch nog wat meer achtergrondinformatie, dan helpt de illustratie met klassenfoto en bijbehorende namen aan het begin en einde van het boek enorm. Hanne Snel verzorgde de gezellige zwart wit illustraties in dit boek.

Het boek begint dus met een groot probleem: de meester gaat verhuizen en in deze tijd van het lerarentekort wordt het enorm lastig om een nieuwe leerkracht te vinden. Gelukkig is Sam niet voor een gat te vangen en hij verzint een wel heel bijzonder plan. Het begint met een heel coole vacature waarin gouden bergen worden beloofd zoals de baas zijn van een superleuke klas en onbeperkt koffie en thee in een eigen beker. Ze plakken de poster ’s nachts overal op. Alle bushokjes en lantaarnpalen worden van posters voorzien en daarbij maken ze ook nog een vlog. Helaas is wildplakken verboden en komt de volgende dag de politie langs op school…

Al vrij snel is er een nieuw plan wat iets te maken heeft met een ‘robot’. Wat dat plan precies inhoudt, moet je echt zelf lezen in dit knotsgekke boek. Help! Een klas zonder meester is een zeer actueel boek voor basisschoolleerlingen van 9 tot 12 jaar die houden van een spannend en grappig verhaal over school.