Het feeënwoud

Het feeënwoud

‘Kom je hier vaker?’ vroeg Liam terwijl hij om zich heen keek alsof hij nog nooit zoveel bomen had gezien.

Na haar verhuizing naar het saaie dorp Cottingley doet de dertienjarige Lily maar geen moeite om vrienden te maken. Haar ouders komen toch wel weer bij elkaar en dan kan ze snel terug naar Manchester. Maar tijdens een wandeling door het bos dat aan de achtertuin grenst, ontdekt ze dat haar nieuwe omgeving toch niet zo gewoon is. Ze ontmoet een groepje bijzondere natuurwezens. Zal het haar lukken om hen te te beschermen tegen de buitenwereld?

Fabelachtig, feeën en bos

De cover van dit boek straalt al iets magisch uit.  En wanneer je aan dit boek begint, word je al snel vanuit de gewone wereld, de wereld van de fantasie ingetrokken. Een wereld waarin de dertienjarige Lily net verhuisd is vanwege de scheiding van haar ouders. Lily baalt er ontzettend van dat haar ouders uit elkaar zijn en zij daarom gedwongen moet verhuizen naar een saai dorpje waar haar oma woont. Een ander huis, weg bij haar beste vriendin en dan ook nog naar een nieuwe school waar iedereen haar gek aankijkt door haar fleurige kledingstijl. Ze heeft er al snel genoeg van en wil het liefs meteen terug verhuizen. Ze baalt ontzettend van alles.

Tot ze op een dag een bijzondere ontdekking doet in het bos dat grenst aan de tuin van haar oma. Ziet ze het nu goed en heeft ze een fee gezien? Als er uiteindelijk een vriendschap ontstaat met klasgenoot Liam, besluit ze om hem in vertrouwen te nemen en brengt ze hem naar de bewuste plek toe. Ze ontmoeten een groepje bijzondere wezens. Helaas deelt niet iedereen dezelfde mening dat deze feeën beschermd moeten worden tegen mensen en onbezorgd in het bos moeten kunnen vliegen. Lily en Liam doen hun best om ze zo goed mogelijk tegen de boze buitenwereld te beschermen. Ze belanden van het ene avontuur in het andere. Zal het ze lukken?

Wist jij dat dit verhaal verzonnen is, maar wel gebaseerd is op een gebeurtenis uit 1900? De nichtjes Elsie Wright en Frances Griffith woonden begin 1900 in het bewuste Engelse dorpje Cottingley. Elsie maakte als kind met de fotocamera van haar vader bijzondere foto’s. Hoe dit precies zit en hoe dit verder afliep, lees je achterin het boek in een nawoord.

Het feeënwoud is een fabelachtige jeugdroman voor kinderen vanaf 8 jaar die willen geloven dat er meer in de bossen leeft. Vlieg jij naar de boekwinkel of bibliotheek toe om dit boek te halen?