Het geheim van de kamikaze

‘Eén plus één is… liefde!’

Ayame’s opa heeft Alzheimer, waardoor hij dingen ziet die anderen niet zien. Als mama op een dag een houten vliegtuig vindt uit opa’s kindertijd, raakt zijn hoofd op hol: hij denkt dat hij een kamikazepiloot is op een gevaarlijke missie. Niemand is meer veilig voor hem. Daarom wil mama dat hij medicijnen krijgt die zelfs een olifant kunnen vloeren. Maar Ayame laat dat niet gebeuren. Wie is die kamikaze die opa’s hoofd op hol brengt? Wat wil hij hun vertellen?

Ayame gaat op onderzoek uit. Ze wordt daarbij geholpen door Kohei, met wie ze op Engelse les zit. Stiekem is ze verliefd op hem en ze hoopt zijn hart te winnen. Hun zoektocht krijgt een verrassende wending als een mysterieuze haarpluk op het toneel verschijnt. De klok tikt, want mama heeft Ayame slechts een paar dagen de tijd gegeven. En opa doet steeds gekker. De oplossing komt uit een totaal onverwachte hoek…

Ontroerend, verrassend en detective

Ayame’s opa heeft Alzheimer en is daardoor een gevaar voor zichzelf en anderen aan het worden. Hij beweert een kamikazepiloot te zijn op een gevaarlijke missie. Met het houten speelgoedvliegtuig uit zijn kindertijd in zijn hand is niets en niemand meer veilig. Mama heeft besloten dat het beter is als opa opnieuw sterke medicatie krijgt om hem rustig te houden. Maar Ayame weet nog van de vorige keer dat er dan niets van haar geweldige opa overblijft dus is ze vastberaden het mysterie van de kamikaze op te lossen. Want Ayame weet het zeker, met deze boodschap probeert opa hen iets duidelijk te maken.

Annick Speeleveld schreef een bijzonder en ontroerend verhaal over de impact van Alzheimer op een familie. Dit is zo’n must read met in ieder hoofdstuk wel fragmenten die je weten te raken. Het verhaal leest vlot en is her en der voorzien van zwart-wit illustraties die een voorwerp of situatie uitbeelden. Het verhaal, wat zich afspeelt in Japan, is ook volledig in Japanse sferen geschreven. Zo worden de leerkrachten op school aangesproken met sensei, doorboort opa met zijn vliegtuig ieder vak van de shoji en zijn ook alle namen Japans. De oorlog tussen Japan en Amerika wordt ook her en der aangehaald door het onderzoek naar de Kamikaze. Dit geeft het verhaal leerzame aspecten.

Een goed geschreven boek voor jongeren vanaf een jaar of 12.