Het geheim van de schaduwgruw

Het geheim van de schaduwgruw

‘Je lange wachten in dit vreemde stadje is voorbij, Herbert Citroen. Je gaat eindelijk naar huis.’

Het is Gruwelavond in Owee aan Zee. Na de aankomst van een theatergezelschap gebeuren er vreemde dingen. Inwoners van het stadje verdwijnen op mysterieuze wijze.

Vinden Herbie en Violet hun verdwenen vrienden terug? Wat weet de beroemde illusionist Caliastra over Herbies verleden? En is de Schaduwgruw, een geest die mensen hun schaduw wil afnemen, alleen maar een legende?

Magisch, spannend, vriendschap

Na Het geheim van de Malamander en Het geheim van Gargantis is dit het derde boek over Herbert Citroen. ‘Herbie’ is werkzaam als beheerder van gevonden voorwerpen in Grand hotel Nautilus in het kustplaatsje Owee aan zee. Samen met zijn vriendin Violet heeft hij al twee grote avonturen beleefd. Violet popelt om een nieuw Owee-avontuur te ontdekken. Op een dag wordt Herbie ontboden bij zijn werkgeefster lady Kraken. Daar wacht een bijzondere verrassing, namelijk de beroemde illusionist Caliastra die zegt zijn tante te zijn. Herbie is ooit na een schipbreuk aangespoeld in Owee aan zee. Hij kan zich niets van vroeger herinneringen. Deze mededeling zet alles op zijn kop. Is ze echt zijn tante? En er gebeuren vreemde dingen in Owee aan Zee. Op meerdere plaatsen wordt de Schaduwgruw gezien, een geest die de mensen zijn schaduw af wil nemen. Maar dat verhaal was  alleen een legende,  toch?

Dit boek is een aanrader voor kinderen die van magische avonturen houden. Het is zoals gezegd het derde deel in de serie, maar het boek is goed los te lezen. Er zit veel spanning in het verhaal, tevens zijn er tal van onverwachte wendingen en vreemde wezens. De spanning wordt opgebouwd naar het einde toe en maakt dat je graag verder wilt lezen. Er staan vrijwel geen illustraties in het boek, behalve de plattegrond van Owee aan Zee. Wel vind je bij elk nieuw hoofdstuk een kleine illustratie die je iets vertelt over het hoofdstuk.

Voor alle kinderen vanaf 10 jaar die houden van een spannend en magisch avontuur.