Het geheim van Gargantis

Mysterieuze raadsels en bovennatuurlijke krachten wisselen elkaar in vlot tempo af, durf je dit avontuur aan?

Zwaar noodweer teistert Owee aan Zee. Is de machtige Gargantis teruggekomen?

Heeft iemand het oude stormmonster wakker gemaakt? Wie is de geheimzinnige vreemdeling in het Grand Hotel Nautilus? En hoe zit het met de aangespoelde kunstschat?

Herbie en Violet gaan op onderzoek uit. Maar owee, hun zoektocht zou weleens naar de koude, donkere bodem van de zee kunnen leiden…

Mysterieus, magisch, fantasierijk

Herbert Citroen is werkzaam als beheerder van gevonden voorwerpen in Grand hotel Nautilus in het kustplaatsje Owee-aan-zee. Op een dag ontvangt hij van een mysterieus persoon, die zijn gelaat onder zijn capuchon verborgen houdt, een schelp met inhoud. Als hij daarna ook nog het beheer over een aangespoelde fles met vreemde tekens erop in beheer krijgt, is dat het begin van een spannend avontuur.

Ondertussen wordt het stadje geteisterd door een storm die veel schade aanricht. Het vermoeden dat dit noodweer, de voorwerpen, de griezel en meer gebeurtenissen geen toevallige samenloop van omstandigheden zijn, wordt met de minuut sterker. Het lot blijkt onomkeerbaar; langzaam maar zeker worden Herbie en zijn vriendin Violet meegezogen in een angstaanjagende, spannende zoektocht .

Is de oude legende over het zeemonster Gargantis toch de waarheid waarmee ze te kampen hebben? Hoe kunnen ze de verontrustende situatie waarin ze verkeren stoppen? Wie is de man zonder gezicht met in plaats van handen tentakels? Samen met Vlam, een vissersjongen en Violet besluit Herbie het gevaar te trotseren. Kunnen ze het tij nog keren? Of is O-wee-aan-zee gedoemd ten onder te gaan? Gaat het ze lukken om de stad te redden?

Voor liefhebbers van magische fantasieverhalen is dit boek een topper. Spannende situaties, onverwachte wendingen, vreemde wezens en indrukwekkende natuur rampen maken dit verhaal aantrekkelijk in zijn genre. Er zijn niet echt illustraties (behalve de hierboven afgebeelde landkaart). Wel wordt elk hoofdstuk ingeluid met een verduidelijkend tekeningetje dat een soort voorspelling is van wat er in het nieuwe hoofdstuk te gebeuren staat.

In het eerste deel,  ‘Het geheim van de Malamander‘ hebben we al kennis kunnen maken met Herbie en Violet. In dit nieuwe boek, dat overigens goed zelfstandig te lezen is, maken zij nieuwe avonturen mee. En er is goed  nieuws voor de fans: James Taylor werkt momenteel aan een derde deel in deze reeks. James Taylor maakte de cover van het beroemde Harry Potter boek “De steen der wijzen”. Daarna heeft hij de stap gezet om zelf ook te gaan schrijven. Gelukkig maar, anders zouden al die naar magie en spanning snakkende kinderen vanaf een jaar of 10 de avonturen van Herbie en Violet moeten missen en dat zou heel erg jammer zijn.