Het geheim van meester Daan

Het geheim van meester Daan

“Heeft jouw meester ook een zeemeerminstaart?”

Liv kijkt de meester stiekem aan. Wat doet hij weer raar vandaag? Daarnet was hij vrolijk en nu kijkt hij triest. Hij is een leuke meester! Maar hij zit met iets. Dat voelt ze gewoon. Hij heeft een geheim en zij zal erachter komen wat het is. Zo is Liv…

vrolijk, ontroerend en modern

Meester Daan voelt zich niet goed in zijn lichaam. Hij droomt ervan om een zeemeermin te zijn, een sierlijke zeemeermin met lange haren en een groene staart, net als de zeemeermin Ariël uit de Walt Disney film. Ariël staat symbool voor het ideale zelfbeeld van Daan. Maar Daan is geen zeemeermin. Daan heeft een mannenlichaam en mannen horen natuurlijk niet te dromen van een vrouwelijke zeemeermin. Daan voelt zich anders dan anderen. Hij is bang dat de buitenwereld hem raar en vreemd zal vinden en dat ze hem uit zullen lachen. Hij weet zeker dat hij geen man is en hierdoor is hij ongelukkig. En de kinderen uit zijn klas hebben dit door. Zij zijn vastberaden om hem te helpen.

Dit vlotte en vrolijke boek, maakt op luchtige toon het thema ‘gender’ en ‘transgender zijn’ bespreekbaar. Renske de Kinkelder verzorgde de vrolijke sfeervolle zwart wit illustraties. Het is geschikt voor iedereen vanaf 9 jaar. Dit boek is ontzettend fijn wanneer kinderen met dit onderwerp te maken hebben. Maar ook al hebben kinderen hier niet mee te maken, dan is het toch een prachtig boek. Wat zou het fijn zijn wanneer het onderwerp ‘transgender’ niet meer bijzonder zou zijn, maar een gewoon onderwerp wat dus ook in een kinderboek voor kan komen. Dit boek is alvast een mooi begin om deze lijn voort te zetten.

En hoe het afloopt met meester Daan… Die werkt niet meer op de school van Liv, maar zij hebben er wel een prachtige juffrouw Daniëlle voor teruggekregen!