Het geheime boek van Sinterklaas

“Sinterklaas is waar je in gelooft.”.

Ken jij het geheim van Sinterklaas? Dan is het tijd om in de boeiende achtergrond van de goedheiligman te duiken. Want weet jij waar die tot de verbeelding sprekende Sint-Nicolaasfiguur eigenlijk vandaan komt? Wat leert de geschiedenis ons over de pietendiscussie? En waarom zetten we eigenlijk onze schoen voor een man die op een stoomboot arriveert?

Actueel, ontdekkend, historisch

Als kind weet je niet beter dan dat het op 5 december de verjaardag van Sinterklaas is oftewel pakjesavond. Wanneer je iets ouder wordt, komt je achter het geheim. Maar… wie is Sinterklaas nou eigenlijk? Floortje Zwigtman duikt met ons in de geschiedenis rondom onze jaarlijkse traditie en zet verschillende meningen en verklaringen naast elkaar. Hierdoor is het feest enorm interessant voor de bovenbouw. Het boek laat ons zien waar de beginselen liggen en hoe diepgeworteld de traditie in onze cultuur ligt. Daarnaast wordt er een uitstapje gemaakt naar de Kerstman. Want is hij de neef van Sinterklaas of zit dit toch anders? Ook voor de volwassenen is dit een interessant boek. Nicolaas van Myra was mij al bekend, maar daarnaast had ik nog nooit van Nikolaas van Sion of van Nicolaas Piek gehoord.

Het boek is verdeeld in vijf hoofdstukken die ons meenemen in alle facetten van het verhaal. Het is voor ons zo vanzelfsprekend dat er speculaas, pepernoten en taaitaai koeken in de winkel liggen. En in dit boek kan je lezen hoe deze in het verleden verbonden zijn aan Sinterklaas. Wil je ze zelf gaan maken? Dat kan ook want de recepten kun je in dit boek vinden.

Piet, oftewel, de helper van Sinterklaas wordt niet gemeden in Het geheime boek van Sinterklaas. In het verleden heeft hij zich al ontwikkeld en eigenlijk is dit een heel actueel onderwerp. Floortje Zwigtman gaat niet alleen in op de veranderingen van Piet zelf maar gaat ook in op de veranderingen van de sfeer om het feest heen. Denk hierbij aan demonstraties van zowel voor- als tegenstanders van Piet.

De illustraties die gemaakt zijn door Sassafras De Bruyn zijn echt onmisbaar. Ze zijn zo beeldend en gedetailleerd gemaakt, dat ze precies aantonen wat Floortje Zwigtman ons wil laten zien. Je blijft maar kijken en lezen. Want er is zoveel te ontdekken en te leren!

Het geheime boek van Sinterklaas is bekroond met de Zilveren Griffel 2020 en geschikt voor kinderen in de bovenbouw.