Het geheime dagboek van Adrian Mole 13 3/4 jaar

‘Ging naar school. School bleek dicht. In mijn ellende was ik vergeten dat we vakantie hebben.’

Het leven van een puber is zwaar. Vraag dat maar aan Adrian Mole! Zijn ouders voeren de hond dronken en de buurman komt verdacht vaak langs bij zijn moeder. Adrian zelf is hopeloos verliefd op de onbereikbare Pandora. Hij is ervan overtuigd dat hij een intellectueel is, maar hebben anderen dat wel door? En kan iemand hem vertellen hoe je omgaat met pestkoppen, puistjes en een ontluikend libido?

Grappig, fris, herkenbaar

Dit dagboek is voor het eerst uitgegeven in de jaren 80 en is al bijna 40 jaar een bestseller. In de gloednieuwe vertaling van Sylvia Witteman is dit boek een must-read voor alle liefhebbers van geestige romans.

Adrian Mole neemt ons in zijn dagboek mee terug naar de tijd van casette bandjes, pick-ups, briefkaarten en Space Invaders. Maar vooral neemt hij ons mee naar zijn worsteling als puber, voor het eerst verliefd zijn, puistjes, de hond en zijn struggle met zijn ouders die in scheiding liggen. Zelf denkt hij zeker te weten dat hij een intellectueel is, maar niemand schijnt dat door te hebben. Tot grote frustratie van Adrian. Hij is enorm verliefd op Pandora, maar die ziet hem in eerste instantie niet staan. Ook hebben zijn ouders veel ruzie en gaan uiteindelijk scheiden.

Dit alles heeft Sylvia Witteman op een ontzettend grappige manier vertaald. Op zo’n manier dat het ook aantrekkelijk is voor de pubers van nu. Adrian vertelt sec wat hij om zich heen ziet gebeuren, maar jij als lezer snapt wat er gebeurt. Zoals wanneer zijn moeder de buurman gaat troosten wanneer hij verdrietig is, omdat zijn vrouw bij hem weg is gegaan. Adrian schrijft dan: ‘Het ging vast heel slecht met hem, want toen vader terugkwam van het werk zat ze daar nog steeds.’ Als lezer snap je wat er aan de hand is, maar Adrian heeft dat in eerste instantie niet door. Dit levert grappige situaties op.

In juni 2021 verschijnt het tweede deel, vertaald door Sylvia Witteman. Het heet ‘De groeipijnen van Adrian Mole.’ Wij kijken hiernaar uit!

Voor alle pubers, uit de jaren 80 en van nu.