Het grote beroepenboek van Fiep

‘Ben jij er al uit wat je later wilt worden?’

Dit boek bevat de meest uiteenlopende beroepen. Van schoonmaker tot goochelaar, elektricien of profvoetballer. Er komen heel wat werkzaamheden aan bod, want Fiep Westendorp heeft al die beroepen op de voor haar zo herkenbare wijze getekend. Ook al hoef je nog lang niet te kiezen, inspirerend is het wel. Of je nu boer wordt of dokter; elk beroep is nuttig. Dat leggen de broers Joren en Kasper van der Voort op een geweldige manier uit in de ruim 40 vrolijke versjes.

Poëtisch, kleurrijk en divers

De illustraties van Fiep Westendorp zijn tijdloos en voor iedereen herkenbaar. Voor ieder beroep heeft zij diverse illustraties gemaakt en deze komen prachtig samen in dit boek. In deze bundel met versjes op rijm geschreven door Joren van der Voort en Kasper van der Voort komen diverse beroepen aan bod. De beroepen zijn ingedeeld in categorieën en de beroepenwijzer achter in het boek brengt je naar de pagina’s met beroepen uit de categorie die het meest bij jou als lezer past. Misschien ben jij wel heel gastvrij en wordt je later ober, of heel creatief en word je later kunstenaar. Voor een ieder is er wat wils geschreven in dit vrolijke versjesboek.

Ieder beroep heeft een eigen dubbele pagina. Op deze pagina is een versje op rijm te vinden. De versjes lezen prettig voor en de woordenschat passend bij het beroep is er op een simpele manier in verwerkt. Zo kom je veel over het beroep te weten. De kleurrijke illustraties versterken de tekst en geven je een mooi beeld van wat het beroep inhoudt.
Het voorwoord geschreven door Hedy d’Ancona geeft ons een kijkje in het veranderende beeld van de beroepenwereld. Waar sommige beroepen vroeger alleen door mannen werden gedaan zijn de meeste beroepen nu genderneutraal. En dat is fijn voor ieder kind om zich te kunnen identificeren in een personage dat een beroep uitoefent. Als slot van het boek vind je nog een pagina met daarop een aantal verdwenen beroepen. Beroepen uit onze geschiedenis die door middel van nieuwe uitvindingen nu niet meer nodig zijn. Welke beroepen uit dit boek zullen er in de toekomst nog meer verdwijnen? Een leuk iets om over na te denken.

Een veelzijdig boek dat kinderen voorbereidt op een lastige keuze die ze soms al jong moeten maken. Voor kinderen vanaf vier jaar.