Het grote Rijksmuseum voorleesboek. De beste kinderboekenschrijvers over de meesterwerken uit het Rijksmuseum

‘Verstopt onder het ontbijtje?’Kunst is er om naar te kijken. Natuurlijk is er bij elk schilderij een officieel – kunsthistorisch – verhaal. Zo’n verhaal kan je helpen een kunstwerk beter te begrijpen. Maar in goede kunst kun je vooral ook je eigen fantasie kwijt. Wat zie je zelf als je echt goed kijkt? Waar gaat dat jongetje dat door De Nachtwacht rent naartoe? Wat staat er in de brief die de Brieflezende vrouw van Vermeer aan het lezen is? Waarom is De bedreigde zwaan die Jan Asselijn schilderde zo boos? De beste kinderboekenschrijvers uit Nederland en Vlaanderen laten in Het grote Rijksmuseum voorleesboek hun fantasie de vrije loop en vertellen hun verhaal bij vijfentwintig beroemde meesterwerken uit het Rijksmuseum.

Afwisselend, inspirerend en fantasievol

Natuurlijk horen er officiële verhalen bij kunstwerken. Verhalen die vermeld staan op bordjes die naast of in de buurt van kunstwerken die in een museum hangen. Vaak helpen die verhalen je om een verhaal achter een kunstwerk te begrijpen. Maar iedereen, of je het nu wil of niet, krijgt vanzelf een verhaal in zijn hoofd wanneer je naar een schilderij kijkt. Dus zijn die bordjes wel altijd nodig, vraag je je af na het lezen van dit boek…

Kijken, kijken, denken en schrijven. Zo moet het ongeveer gegaan zijn toen de beste kinderboekenschrijvers uit Nederland en Vlaanderen zich bogen over een verhaal bij een schilderij. Wat zie je nu echt wanneer je goed kijkt? Waarom zie ik wat ik zie? De schrijvers hadden volledige vrijheid en mochten er ‘op los’ fantaseren. Dat levert een prachtige bloemlezing op met zeer veel verschillende verhalen. Er zal dus voor iedereen wat wils zijn.

Het boek is gedrukt in groot formaat, zodat er ook veel ruimte is voor de prachtige afbeeldingen van schilderijen die te zien zijn in het Rijksmuseum. Dit boek is dan ook een fantastische voorbereiding op een bezoekje aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Vooraf kun je al bedenken welke schilderijen je graag zou willen zien en een route uitstippelen. De schilderijen zijn in verschillende groottes afgedrukt van wat kleiner tot aan dubbele pagina’s. Onder ieder schilderij kun je een uitgebreide titelbeschrijving en een jaartal vinden. Ga je niet naar het Rijksmuseum, dan is dit boek toch een aanrader. Door het lezen van dit boek, droom je even weg bij de prachtige meesterwerken.

In het boek vind je verhalen van verschillende auteurs onder andere: Arend van Dam, Imme Dros, Bibi Dumon Tak, Hans Hagen, Rindert Kromhout en Sjoerd Kuyper. Alle namen staan op de achterkant van het boek vermeld.

Het boek is geschikt voor iedere kunstliefhebber met veel fantasie vanaf ongeveer zeven jaar.