Het huis op kippenpoten

Het huis op kippenpoten

‘Daarom zijn de Poortwachters zo belangrijk. We moeten zielen helpen om hun reis te voltooien. Om terug te keren naar de sterren waar ze vandaan zijn gekomen.’

Mijn huis heeft kippenpoten. Een keer of twee, drie keer per jaar staat het midden in de nacht op en verlaat zonder te waarschuwen de plek waar we wonen. Dan kan het honderd kilometer lopen of duizend, maar waar het ook stopt, het is er altijd even eenzaam, somber en verlaten.

Rouw, fantasievol, lot

De oma van de twaalfjarige Marinka is een Jaga, dat is een bewaker die de doden naar het hiernamaals begeleidt. In de avond worden de kaarsen rond het huis aangestoken en wordt er uitgebreid gekookt. De doden genieten van een feestmaaltijd, terwijl ze hun levensverhalen vertellen en hun herinneringen delen. Daarna gaat de poort open waar ze doorheen stappen en kunnen terugkeren naar de sterren. Marinka wordt getraind om deze taak van haar oma over te nemen, terwijl ze zelf helemaal geen Jaga wil worden. Wat ze het allerliefste zou willen is een vriend, iemand met wie ze kan praten en geheimen mee kan delen. Maar dat is lastig als je in een huis woont dat over de hele wereld heen zwerft. Haar huis heeft namelijk kippenpoten en zo’n 2 of 3 keer per jaar, staat het op en rent het naar een andere plaats, zodat de levenden het huis niet kunnen vinden. Wat de plaatsen gemeen hebben, is dat ze eenzaam en verlaten zijn. Geen plaatsen waar ze vriendschappen kan sluiten met andere levende wezens dan haar kraai Jack en lammetje Benji…

Wanneer Marinka de kans krijgt om een echte vriend te maken, overtreedt ze heel belangrijke regels. De gevolgen zijn verschrikkelijk. Haar oma verdwijnt en Marinka wil haar terug halen. Dit betekent dat ze een gevaarlijke reis moet maken naar de sterren, naar het hiernamaals. Ze wordt geholpen door een andere Jaga en door haar huis. Hoe? Lees het in dit boek!

De schrijver van ‘Een huis op kippenpoten’ heeft eerder het boek ‘Het meisje dat met beren praatte’ geschreven en is erin geslaagd om wederom een mooi verhaal te vertellen. Een fantasievol verhaal met herkenbare thema’s, zoals vriendschap, rouwverwerking en ergens bij willen horen.

Een mooi boek voor kinderen vanaf 10 jaar oud.