Het kerstvarken

Hoever ga je om je knuffel terug te krijgen?

Jack is dol op zijn speelgoedknuffel Ut Varken. UV is er altijd voor hem geweest, in goede en slechte tijden. Maar dit jaar is er op kerstavond iets vreselijks gebeurd: UV is zoek! Gelukkig is kerstavond dé tijd van het jaar voor wonderen, een avond waarop alles tot leven kan komen… zelfs speelgoed. Samen met zijn nieuwe knuffel het Kerstvarken (de irritante vervanger van UV) gaat Jack naar het Land van Verlies. Met de hulp van een pratende Lunchtrommel, een dapper Kompas en de gevleugelde Hoop gaat hij op pad om de beste vriend die hij ooit gehad heeft te redden van de verschrikkelijke, allesverslindende Grote Verliezer…

Spannend, fantasievol, hartverwarmend

Jack heeft zolang hij zich kan herinneren zijn knuffelvarken, Ut Varken, afgekort UV. Hij heeft het niet gemakkelijk. Zijn ouders zijn uit elkaar en zijn vader krijgt een baan in het buitenland. Dan besluit zijn moeder ook om te verhuizen, zodat ze dicht bij haar ouders wonen. Veel veranderingen voor Jack, die veel troost vindt in zijn knuffel UV. Dat die oud en versleten is, kan hem helemaal niets schelen. Dan krijgt zijn moeder een vriend. Mét een dochter, Sanne. Jack kent haar nog van de basisschool, zij zat een aantal klassen hoger dan hij. Toen was het een heel aardig meisje, maar inmiddels gaat dat niet meer op. Ze zit volop in de puberteit en is behoorlijk onvoorspelbaar en boos op de wereld. Dat haar vader een nieuwe relatie heeft, kan ze absoluut niet waarderen. Op de dag voor kerst zitten Sanne en Jack achterin de auto bij de opa en oma van Jack. Sanne en hij krijgen ruzie en tijdens die ruzie gooit Sanne uit boosheid UV uit het raam van de, op de snelweg rijdende, auto. Jack is ontroostbaar wanneer ze UV niet terug vinden. Sanne heeft spijt van haar actie en koopt een nieuw knuffelvarken voor Jack. Daar is Jack niet blij mee, hij wil zijn eigen knuffel terug. In de nacht wordt Jack wakker van stemmen. Wanneer hij zijn ogen open doet, ziet hij dat al het speelgoed in zijn kamer tot leven is gekomen, inclusief het nieuwe varken, Kerstvarken. Die stelt voor om met Jack op zoek te gaan naar UV. Ze moeten daarvoor naar het Land van verlies, de plaats waar alle verloren voorwerpen worden verzameld. Wat volgt is een heel spannend avontuur, waarin pratende lunchtrommels, de Grote Verliezer en een dapper kompas een rol spelen. Omdat Jack en Kerstvarken het land illegaal betreden, hangt continue de spanning van ontdekking in de lucht.

Verwacht van dit nieuwe boek van J.K. Rowling geen vervolg op Harry Potter, of iets wat erop lijkt. Dit boek is geschikt voor jongere kinderen en het verhaal is totaal anders. Ieder kind zal zich in het personage Jack herkennen. Iedereen heeft wel een lievelingsknuffel waar hij of zij echt niet zonder kan. Een knuffel die troost biedt in moeilijke tijden. Het boek is heel vlot geschreven, er gebeurt veel en je wilt door blijven lezen om erachter te komen of Jack ooit zijn knuffel weer terug zal vinden. Er zit spanning in, het is een avontuur en zoals we gewend zijn van J.K Rowling is het een enorm fantasievol verhaal geworden. Het feit dat het verhaal zich rondom de kerst afspeelt, draagt bij aan de sfeer van het boek. Het is bijna sprookjesachtig.

Jim Field maakte de prachtige illustraties in het boek. Elk hoofstuk begint met een paginagrote illustratie die iets weggeeft over waar het hoofdstuk over gaat. Wat ons betreft hadden er meer illustraties in mogen staan!

Kortom, J.K. Rowling levert weer een pareltje af!  Geschikt om voor te lezen vanaf 7 jaar, zelf lezen vanaf een jaar of 10.