Het kerstverhaal

Het kerstverhaal
Tag:

Het Bijbelse kerstverhaal.

Maria’s buik is al heel dik. Bijna zal haar kindje geboren worden. Een engel heeft haar verteld dat het een heel bijzonder kind zal zijn. Maar dan moeten Maria en Jozef plotseling op reis naar Bethlehem. En daar, in een stal net buiten de stad, gebeurt het: het kindje wordt geboren. Jezus heet hij. Maria wikkelt hem in warme doeken. En Jozef ontdekt een grote, heldere ster boven de stal. En ster die aan iedereen laat zien dat er iets bijzonders is gebeurd!

Bijbels, puur, kleurrijk

Een eenvoudig kleurrijk prentenboek dat ons terug brengt naar waar het allemaal begon: het kerstverhaal uit de Bijbel. Het verhaal wordt in chronologische volgorde verteld. Zoals we gewend zijn van Vivian den Hollander weet zij ook in dit bijzonder fraaie boekje de  juiste toon te treffen om kinderen te blijven boeien. Bovendien is het een overzichtelijk geheel: links de tekst en rechts de bijhorende illustratie. Er wordt gebruik gemaakt van een duidelijk lettertype.  Elke bladzijde start met een zin die aanvangt met een schuingedrukt stukje. Deze zin zegt iets over de tekst die komen gaat: ‘De herders waren niet het enige bezoek in de stal’.

Toen ik dit boekje in de boekenwinkel zag liggen trok het direct mijn aandacht door de cover. Het warme blauw past zo goed bij het al oude verhaal. Je weet meteen dat het hier om het authentieke kerstverhaal gaat; Maria, Jozef en de ezel staan als het ware in de spotlights te midden van al het blauw. Wat mij betreft zit de kracht  van het boek in de eenvoud en het kleurgebruik. Buiten dat denk ik dat het van belang is dat kinderen het kerstverhaal leren kennen. Het zal helpen om de betekenis van de vele prachtige vrije verhalen rondom dit christelijke feest te verduidelijken. Kerst is immers een mooi feest met een warme boodschap…

Voor kinderen die houden van mooie verhalen met een diepere betekenis. Voorlezen vanaf een jaar of 5. Zelf lezen vanaf 7 jaar.