Het lied van de vreemdeling

Het lied van de vreemdeling

Kunnen twee stammen die zo van elkaar verschillen samenleven?

41.000 jaar geleden. Une is een neanderthaler meisje. Nano komt uit een stam van moderne mensen, op zoek naar een nieuwe plek om te wonen. Ze zien er anders uit, spreken een andere taal, hebben andere gewoonten en gebruiken. Kunnen twee stammen die zo van elkaar verschillen samenleven? Maar wanneer de vulkaan uitbarst, gloeiend hete lava spuugt en de aarde beeft, is het enige wat telt: overleven.

Spannend, geloofwaardig, cultuurverschillen

41.000 jaar geleden. Het neanderthalermeisje Une leeft met haar stam in een streek die we nu als de vulkaanstreek in Frankrijk kennen. Nano is een jongen uit een stam van ‘moderne mensen’ die op zoek is naar een nieuwe woonplek. Nano’s stam treft Une aan net nadat ze tijdens de jacht een verschrikkelijke fout heeft gemaakt. Volgens de gebruiken van Une’s stam moet ze daarvoor gestraft worden, maar Une weet aan haar straf te ontkomen en gaat op pad om vergiffenis te vragen aan de vrouwelijke god Ohé. Nano besluit om met Une mee te gaan. Tijdens deze zoektocht naar Ohé, leren Une en Nano elkaars taal en gewoontes. De twee kunnen het goed met elkaar vinden, maar voor hun stammen blijkt het ingewikkelder om samen te leven. Tijdens een ernstig conflict tussen beide stammen, beeft de aarde plotseling en volgt er een vulkaanuitbarsting. Dan geldt er nog maar één regel: overleven.

Linda Dielemans is archeoloog en neemt je mee naar de verre prehistorie. In dit boek probeert Linda uit te leggen hoe een mogelijke ontmoeting tussen beide mensentypes had kunnen verlopen. Dat doet ze door de ogen van twee jongeren, Une en Nano. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het standpunt van deze twee jongeren, telkens in de ik-vorm. Als lezer kijk je dus mee door de ogen van deze jongeren: Hoe zij denken en handelen, hoe ze reageren of zich vragen stellen bij wat de ander doet. Het verhaal verloopt chronologisch en de gebeurtenissen volgen elkaar snel waardoor je als lezer geboeid blijft en vol spanning meeleeft.

Linda wil met dit boek een mooi verhaal vertellen over een tijd waarover nog niet zoveel geschreven is, maar ook ander beeld schetsen van de Neanderthaler; dat het een domme oermens zou zijn geweest, zonder taal of cultuur. In dit verhaal vertelt ze het verhaal van een juist zeer ontwikkelde mens die een manier heeft gevonden om met zijn gewoontes en leefwijze de wereld om zich heen probeert te begrijpen.
En net als in de hedendaagse tijd twee verschillende leefgemeenschappen elkaar moeten leren kennen, respecteren en waarderen om op een waardige manier samen te leven, was dat toen ook aan de orde. In die zin geeft het verhaal ook een boodschap aan de mens van vandaag.

Voor jongens en meiden vanaf een jaar of 10 die een sprong naar de prehistorie durven te maken, want het verhaal is soms ook best bloederig en gruwelijk…