Het magische wereldfeestenboek

Olivier wordt als een magneet naar het boek getrokken. Zijn vingers gaan als vanzelf naar de goudkleurige kaft. Het metaal voelt koud onder zijn warme vingers. De sierlijke krullen prikkelen zijn vingertoppen. Wereldfeesten, staat er boven in het boek gegraveerd.

Olivier en Zeger vinden een bijzonder boek: Wereldfeesten. Als ze de pagina over Halloween bekijken, worden ze het boek in getrokken. Letterlijk: ze belanden in Amerika, midden in het griezelfeest. Zo start een doldwaze reis van het Surinaamse Keti-koti naar het Indiase Divali tot het Chinese Drakenbootfeest.

Magisch, avontuurlijk, leerzaam

We leven in een multiculturele samenleving en hoe leuk is het om meer te weten te komen over bijzondere feesten en culturele tradities? In Het magische wereldfeestenboek leer je van alles over verschillende feesten van over de hele wereld. Het is geen informatief boek, maar een avontuurlijk verhaal over twee vrienden die verschillende culturen ontdekken aan de hand van allerlei wereldfeesten. Olivier en Zeger ontdekken in de bibliotheek namelijk een gouden boek. Wereldfeesten staat met krulletters op de kaft. Maar het boek ligt in de expositieruimte van de bibliotheek en dat is verboden terrein. Net als de twee vrienden het boek willen openslaan, komt er iemand aan. Snel vluchten ze met het boek in een voorraadkast en slaan het boek open en dan gebeurt er iets magisch… Ze belanden van het ene wereldfeest in het andere: Halloween in Amerika, Keti Koti in Suriname, Kerstmis in Londen, Divali in India, het Suikerfeest in Turkije, het Drakenbootfestival in China en tenslotte het Midzomernachtfeest in Zweden.

Terwijl je met Olivier en Zeger een geweldig avontuur beleeft, leer je ook nog eens van alles over bijzondere eeuwenoude feesten en culturele tradities. Het is een spannend en leerzaam verhaal dat lekker wegleest door de korte hoofdstukken en niet al te moeilijk taalgebruik. Er staan een aantal zwart-wit illustraties in het boek, die een beeld geven van wat er nu precies gevierd wordt.

Een aanrader voor de nieuwsgierige en reislustige lezer vanaf ongeveer 9 jaar.