Het malle ding van bobbistiek

Het malle ding van bobbistiek

‘Mama, mama!’ riep Huib. ‘We gaan in het ei naar beneden. Het ei is een vliegtuig en ik mag er het eerst in!’

Bobbie is een uitvinder. Hij was van plan verdwijnpasta uit te vinden, maar het wordt wat anders. Een soort klei met bijzondere eigenschappen. Hij noemt het bobbistiek. Samen met zijn broer maakt hij er een vliegtuigje van. Eerst kunnen ze daar alleen maar mee van het dak af zweven. Maar zodra ze er een motor in gemaakt hebben, kunnen ze overal naartoe!

Avontuurlijk, fantasierijk en grappig

Het malle ding van bobbistiek is een echte klassieker. Het was het eerste boek van Leonie Kooiker oftewel Johanna Maria (Mieke) Kooyker-Romijn. Op slag werd ze bekend, want dit boek werd bekroond met de Gouden Griffel in 1971. Ook al is dit geen recent boek, deze herdruk leest nog steeds als een trein. De wereld van de fantasie gecombineerd met buitenspelen zal nog steeds heel veel kinderen enorm aanspreken. Wie droomt er als kind nu niet van om zelf te kunnen vliegen?

Het boek vertelt het verhaal over twee broers. Die broers, Bobbie en Albert, wonen in een dijkhuis langs de rivier. Al snel wordt het de lezer duidelijk dat zij heel graag samen buiten spelen. Gelukkig worden ze door hun ouders vrijgelaten en mag er veel. Ze mogen timmeren en vuurtjes stoken en maken daar gretig gebruik van. Tot ze op een dag bobbistiek uitvinden, een soort klei met hele bijzondere eigenschappen. De bobbistiek kan keihard worden door bijzondere ingrediënten in de klei. Zo maken ze uiteindelijk een soort eivormig vliegtuig.

Af en toe vliegen ze een eind weg en zo beleven ze samen de mooiste avonturen. Ze vinden bijvoorbeeld een mannetje in de buurt van de hoge bomen. Ze gaan zelfs een keer terug om hem een paraplu te brengen. Het vliegtuigje blijft goed werken en blijft niet onopgemerkt. Op een gegeven moment krijgen de jongens zelfs een aanbod om hun recept voor bobbistiek te verkopen aan volwassenen. Maar of ze daar nu op zitten te wachten?

Wat een heerlijke klassieker met een mooie boodschap. Kinderen leren door spelen en moeten vooral vies worden, ontdekken en genieten in de natuur. Ik hoop dat veel kinderen geïnspireerd raken door dit verhaal en na het lezen van dit fantastische boek hun laarzen aantrekken en er vandoor gaan. Om ’s avonds na een heerlijk avontuur weer veilig terug te keren thuis.

Het malle ding van bobbistiek is een heerlijk avonturenboek voor buitenkinderen van 8 tot 10 jaar.