Het meisje dat kon vliegen

Het meisje dat kon vliegen

‘Ontsnappen van de dertiende verdieping’

Vliegen, het lijkt een gave maar het is een levensgroot gevaar. Haar ouders houden haar kracht streng geheim, maar Piper blijft stiekem oefenen: ze móét vliegen, ze kan niet anders. In het diepste geheim wordt ze uitgenodigd voor een school voor kinderen met buitengewone gaven. Daar ontdekt ze dat de directrice een duister plan heeft: de school is niet bedoeld om kinderen met speciale gaven te helpen, maar om hen die gaven voor altijd te ontnemen…

Piper moet ontsnappen voordat ze haar bijzondere talent voorgoed kwijtraakt. Maar ze gaat niet alleen. Ze wil ook anderen redden, ook al lijkt dat onmogelijk.

Magisch, meeslepend en spannend

Piper McCloud, een bijzonder meisje met een enorm bijzondere gave. Als Piper ontdekt dat ze kan vliegen vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Het nare tintelende gevoel, de kriebels in haar buik, haar verlangen naar kunnen vliegen, Piper kan eindelijk alles een plekje geven en is dol enthousiast. Helaas zijn haar ouders minder enthousiast en verbieden ze Piper om te vliegen. Als ze dat toch doet is de buitenwereld geschokt. Al snel krijgt ze een uitnodiging om naar een school te gaan voor kinderen met een speciale gave. Piper accepteert de uitnodiging met de belofte beter leren gebruik te maken van haar gave. Ze is vastberaden om nog beter te vliegen en een grote reis te maken. Helaas is niets wat het lijkt, ze gaat niet beter leren vliegen. Deze school is ontworpen om kinderen hun gave af te nemen met zware medicatie. En ontsnappen? Dat heeft geen zin en dat wordt allemaal extra duidelijk als de goed geplande ontsnappingspoging mislukt. Piper zal haar gave verliezen, of heeft ze toch een plan?

Dit magische, spannende en bovenal meeslepende verhaal is bekroond met de Bank Street Best Children’s Book of the Year, de Black Eyed Susan Award en de Booklist Editor’s Choice. Prachtige prijzen die dit boek meer dan verdiend heeft. Het vlot lezende verhaal maakt je nieuwsgierig door de afwisseling tussen spanning en onwetendheid. Wegleggen van dit boek is lastig, na iedere plottwist wil je verder lezen. Al snel sluit je de vrolijke Piper, die een tikkeltje naïef is, in je hart. Haar dromen en doelen, daar kan menig mens wat van leren. De beeldende schrijfstijl van Victoria Forester sleept je vanaf de eerste bladzijde het boek in. Je voelt de pijn, de onmacht en vriendschap van de diverse bijzonder personages.

Een must-read voor liefhebbers van Winterhuishotel en De schreeuw om middernacht vanaf 10 jaar.