Het meisje dat met beren praatte

Het meisje dat met beren praatte

‘Waar kom ik toch vandaan?’

Yanka werd als baby gevonden in een berenhol. Ze heeft zich altijd afgevraagd waar ze vandaan komt. Yanka probeert het gefluister en de blikken van de mensen in haar dorp zoveel mogelijk te ontwijken en zou willen dat ze vanbinnen net zo sterk was als vanbuiten. Wanneer ze wegloopt van huis om uit te vinden wie ze echt is, begint ze aan een lange reis waarvan ze nooit had kunnen dromen…

Sprookjesachtig, sfeervol en spannend

Dit bijzondere boek heeft dezelfde sfeer als die van klassieke sprookjes. Je wordt aan het begin van het boek meteen al naar een andere wereld toegezogen. Wanneer je het boek openslaat, zie je meteen een plattegrond van Het Sneeuwbos. Door de bijzondere namen op de kaart zoals ‘het huis op kippenpoten’ en ‘Smejs hol’ met een afbeelding van een draak met drie koppen, waan je je al meteen in een totaal andere wereld. Je komt terecht in de wereld van het meisje Yanka of is het toch de wereld van een beer?

Yanka voelt zich helemaal thuis bij haar pleegmoeder Mamotsjka. Zij zegt Yanka gevonden te hebben bij een berenhol. Toch voelt zij zich binnen het dorp niet helemaal op haar gemak. Zij mist ondanks de goede zorgen van Mamotsjka toch een familie. Wanneer zij merkt dat haar benen veranderen in harige berenpoten, kan zij niet anders. Zij laat haar pleegmoeder en haar beste vriend Sasja achter en gaat op zoek naar waar ze vandaan komt.

Binnen het al sprookjesachtige verhaal, worden ook weer sprookjes verteld. Gelukkig helpt de vormgeving van dit boek je om goed de verschillen te onderscheiden. Wanneer je terecht komt in zo’n sprookje binnen het verhaal, is de tekst omringd door een rand van kleine illustraties. Ben je weer in de verhaallijn, dan zie je die illustraties niet meer. De sprookjes helpen je om de verhaallijn te begrijpen en zijn dus een welkome aanvulling. De meeste verhalen worden door de figuur Anatoli verteld en pas aan het einde van het boek wordt duidelijk wat de hoofdpersoon, het meisje Yanka en de verhalenverteller Anatoli met elkaar gemeen hebben. Veel meer dan je aan het begin van het boek doet vermoeden… En haar echte familie? Die was veel dichterbij dan zij ooit kon vermoeden.

Dit boek is geschikt voor de lezer die van doorzetten houdt, aangezien het boek bijna 400 bladzijden telt en je steeds van de verhaallijn naar losse sprookjes springt. Ben jij die doorzetter en houd je van sprookjes waarin dieren een grote rol spelen en ben je ouder dan tien jaar, dan is dit boek echt iets voor jou!