Het meisje met de vlechtjes

‘Jullie zijn nog méísjes! Geen mof zal jullie ergens van verdenken!’

Freddie Oversteegen werkte samen met haar zus Truus voor een verzetsgroep waar later ook Hannie Schaft deel van uitmaakte. Auteur Wilma Geldof sprak uitgebreid met Freddie over haar verzetsverleden en verwerkte haar ervaringen tot een schitterende en aangrijpende jongerenroman over verraad en vertrouwen, loyaliteit en liefde.

Aangrijpend, verraad, moed

Freddie is 14 jaar als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Haar moeder vangt dan al enkele jaren uit Hitler-Duitsland gevluchte Joden op. In 1941 komt er een man langs om te vragen of ze deel willen uitmaken van zijn verzetsgroep. Na enige twijfel sluiten Freddie en haar oudere zus Truus zich aan. In het begin is het hun taak om hooggeplaatste nazi’s te verleiden en ze het bos in te lokken, waar ze worden gedood door verzetskameraden. Dan krijgen de zusjes zelf een pistool en Freddie slingert heen en weer tussen angst en moed, twijfel en trots. Kun je een ander mens doden zonder zelf te veranderen? Haar vriend Peter wil dat ze stopt met het verzetswerk. Er dreigt steeds meer gevaar voor verraad. Wie kan ze nog vertrouwen?

Dit aangrijpende verhaal is geschreven door Wilma Geldof, die al eerder indruk maakte met de roman Elke dag een druppel gif. Het verhaal over Freddie is tot stand gekomen na het afnemen van interviews met de toen hoogbejaarde Freddie en na het lezen van diverse boeken. De meeste gebeurtenissen in het verhaal zijn dan ook gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar er zijn dingen aangepast voor het verhaal. Zo heeft Freddie in dit boek een vriendje die graag zou willen dat ze stopt met haar werk voor het verzet. Sommige gebeurtenissen die Truus heeft meegemaakt, zijn in het boek ervaringen van Freddie geworden. Sommige incidenten zijn verzonnen, andere voorvallen zijn echt gebeurd.

Het verhaal is pakkend en beschrijft in heldere woorden een geloofwaardig portret van een heel bijzonder meisje. Je leeft echt met Freddie mee, je voelt de spanning, de angst, onzekerheid en boosheid. Een verhaal wat je in één ruk uit wil lezen en nog lang in je hoofd blijft zitten.