Het mysterie van Winterhuis Hotel

Het mysterie van Winterhuis Hotel

‘Maar wat nu als Gracella toch niet echt dood is? Weer rommelde het onder de grond’.

Winterhuis Hotel schudt op zijn grondvesten. Het hotel trilt en beeft, een geheimzinnig boek verdwijnt uit een afgesloten kamer en Elizabeth en Freddy vinden verborgen boodschappen in de schilderijen aan de muren. Het lijkt erop dat iemand probeert de kwaadaardige Gracella Winters, die ergens in de geheime gangen onder het hotel begraven ligt, weer tot leven te wekken. Elizabeth en Freddy moeten de raadsels oplossen om Winterhuis Hotel te redden van Gracella’s duistere magie, voordat het te laat is…

Mysterieus, magisch en hotel

Wat zou ik graag eens een nachtje een kamer boeken in dit bijzondere hotel! Dan zou ik een kijkje nemen in de grote bibliotheek waar de boeken tot aan het plafond staan, de grote puzzel bewonderen op de puzzeltafel en natuurlijk het beroemde snoepje ‘Zoetekauwtje’ uitproberen. En natuurlijk ga ik ook even op bezoek bij de vrienden Elizabeth en Freddy, de hoofdpersonen uit de boeken over het Winterhuis Hotel.

Het mysterie van Winterhuis Hotel is het laatste deel van de trilogie over het Winterhuis Hotel en is ook los te lezen. Toch raad ik aan om te beginnen met de eerste delen Winterhuishotel en De geheimen van Winterhuis Hotel, want de spanning in de boeken wordt steeds meer opgevoerd. Het is heerlijk om in het tweede en derde deel weer vaste elementen terug te zien komen, maar ieder deel staat op zich en is weer heel anders van sfeer en verhaal. In dit laatste spannende deel komen natuurlijk weer een groot aantal personen uit de vorige twee delen terug. Natuurlijk Norbridge, eigenaar van Winterhuis Hotel, de bibliotheeksecretaresse Leona, en Samson, de trouwe bediende. Meneer Rajput en meneer Wellington zijn nog steeds samen te vinden achter de puzzeltafel.

Elizabeth woont inmiddels in het hotel en heeft hier haar draai volledig gevonden. Aan het begin van het boek is het maart, de lente hangt in de lucht en Elisabeth gaat fijn skiën. Op een gegeven moment voelde ze een zwak gerommel onder zich, een verre donder. Gelukkig is Elisabeth niet snel bang. Toch dringt de gedachte aan haar op: Maar wat nu als Gracella toch niet echt dood is? Ze zal toch niet terugkomen en de rust in het hotel weer komen verstoren? Gelukkig komt ze onderweg terug haar leraar Engels, Hyrum Crowley, tegen. Samen voelen zij zich wat sterker.

Het gerommel buiten is het begin van een lang spannend magisch avontuur, waarbij het tot de laatste letter spannend is en blijft of Elisabeth en Freddy de oplossing vinden en het bestaan van Winterhuis Hotel zeker kunnen stellen. Wat vind ik het jammer om nu toch echt afscheid te moeten nemen van de personages uit Winterhuis Hotel. Het is even slikken dat er geen nieuw deel meer komt, maar toch voelt het slot van het boek als een mooie afsluiting. Het is goed zo.

Imme Dros heeft dit boek uitstekend vertaald. Chloe Bristol verzorgde de bijzondere illustraties in zwart wit kleuren. Alle figuren zijn heel karakteristiek getekend met lange lijven en hoekige vormen, maar het past helemaal bij de mysterieuze sfeer van het verhaal. Het boek ziet er trouwens ook prachtig uit met een extra omslag met een soort ramen in de omslag waardoor er een soort diepte werking te zien is op de cover. De cover is hierdoor zeer sprekend.

Het mysterie van Winterhuis Hotel is een spannend en mysterieus boek voor de stoere lezer vanaf tien jaar die wel van een beetje magie houdt.