Het Van Gogh mysterie

Het Van Gogh mysterie
Series:

‘20.53 uur. Een paar jaar geleden. Locronan, Frankrijk.’

Een jongen zit in zijn eentje in een museum. Hij kan zich niets herinneren – niet wie hij is, waar hij vandaan komt, of waarom hij uitzonderlijk veel van kunst weet. Dan blijkt dat er mensen achter hem aan zitten. Heel gevaarlijke mensen. En dus moet de jongen op zoek naar zijn verleden, terwijl hij een stokje probeert te steken voor een van de grootste kunstfraudes ooit.

Mysterieus, spannend en kunst

Geheugenverlies, kunstzinnigheid en mysterie komen samen in dit. Art, de jongen uit met museum, weet niets meer over zichzelf. Heet hij wel echt Art? Het stond notabene op het labeltje van zijn jas geschreven, maar kan van alles betekenen. En waarom weet hij zoveel van kunst terwijl hij niet eens zeker weet of hij spaghetti lust? En dan is er nog de grootste vraag: wat heeft hem in het museum gebracht? En waarom wordt hij achtervolgd door een groep mensen? Spanning alom in dit ietwat duistere boek. Geen tijd te verliezen, pak snel het boek erbij en puzzel samen met Art de puzzel van zijn verleden in elkaar.

Het verhaal begint met een nieuwsgierig makende proloog. De jongen ziet zichzelf in het museum zitten, maar weet niet wat te doen. Als lezer slokt je dit direct het verhaal in. In het eerste hoofdstuk wordt opnieuw een vage, maar uiterst spannende situatie geschetst. Hoe de tweede stukken tekst bij elkaar passen wordt later pas duidelijk. Je kunt niet meer terug, verder lezen is de enige optie. Ieder nieuw hoofdstuk begint met een tijdstip, datum en locatie. Zo wordt het als lezer duidelijk welk stuk van de verhaallijn je op dat moment volgt. Je kijkt namelijk voornamelijk mee in de puzzel die Art probeert op te lossen, je neemt een kijkje in zijn verleden. Maar ook lees je soms hoofdstukken vanuit het perspectief van zijn achtervolgers, zijn nieuwe vrienden Camille en haar moeder die als pleegzorg dient voor Art. Deze verschillende lagen in het verhaal geven het spanning en geven je als lezers nieuwe aanknopingspunten in de puzzel naar het verleden.

Kunst speelt een belangrijke rol in het verhaal. Art weet alles over kunst en verschillende bekende werken van onder andere Van Gogh, Edgar Degas en menig ander kunstenaar spelen een rol in dit mysterieuze verhaal. In het verhaal staan QR-codes die je kunt scannen. Wanneer je deze scant kom je op een pagina waarop het kunstwerk staat afgebeeld met daarbij nieuwe informatie. In samenhang met de beeldende schrijfstijl brengt dit het verhaal tot leven.

Dit boek is deel één in de superspannende serie Kunstbende van Deron Hicks. Een adembenemend museummysterie voor de fans van Wereldspionnen. Voor lezers vanaf een jaar of tien.