Het verborgen land – De strijd om de magische wens

‘We zijn zojuist in een boek gevallen. Daar is niks logisch aan!’

De tweeling Alexandra en Koen kunnen niet méér van elkaar verschillen. Alexandra heeft overal een antwoord op en Koen gebruikt de schooltijd liever om een beetje bij te slapen. Als ze een oud sprookjesboek krijgen van hun oma, verandert alles. Ze vallen door het boek en belanden in een bizarre sprookjeswereld. Zo struikelen ze het Koninkrijk van Roodkapje in en komen ze terecht voor het enorme paleis van Assepoester. Om uit deze parallelle wereld weg te komen moeten ze voorwerpen verzamelen. En dat zijn niet de makkelijkste: het haar van Rapunzel, het glazen muiltje van Assepoester en nog veel meer. Een bloedspannende tocht door koninkrijken en donkere bossen volgt. Helaas zijn ze niet de enige met deze missie. In de verte een zwarte schim, een flits in een spiegel. De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje is onderweg.

Magisch, grappig, fantasierijk

In dit magische avontuur valt de tweeling Alexandra en Koen in het sprookjesboek wat hun oma hen heeft gegeven. Ze hebben een moeilijke tijd achter de rug omdat hun vader net is overleden en hun moeder meerdere banen heeft om de touwtjes aan elkaar te knopen. In de sprookjeswereld maken bekende en minder bekende figuren hun opwachting; Doornroosje, Goudhaartje, trollen, woeste wolven en in het bijzonder de Boze Stiefmoeder. Vooral Alexandra kijkt haar ogen uit en kan niet geloven dat ze de sprookjesfiguren waarover haar oma en vader haar van kleins af aan hebben verteld in het echt ziet. Maar uiteraard willen ze graag naar huis, maar dat is niet zo gemakkelijk. Een Kikkerman wil ze graag helpen en heeft een boek waarin staat hoe ze een magische wens kunnen doen. Daarmee kunnen ze wensen dat ze weer terugkeren naar hun eigen wereld. Om die wens te kunnen doen, moeten ze voorwerpen verzamelen. Een glazen muiltje van Assepoester, een haar van Rapunzel, de spoel van Doornroosje, een traan van een fee etc. Het is geen gemakkelijke opdracht. En wanneer blijkt dat de Boze Stiefmoeder achter dezelfde voorwerpen aan zit, wordt het een gevaarlijk avontuur.

De auteur, Chris Colfer is bekend van zijn rol als Kurt Hummel in Glee. Dit boek kwam in 2012 uit in Amerika en is een groot succes. In Nederland is het boek eerder uitgebracht onder de naam Toverland, De wensspreuk en is nu opnieuw uitgegeven door uitgeverij Fontaine. Het is een dikke pil, met maar liefs 423 bladzijden, maar het leest als een trein. Er zit veel humor in het verhaal verwerkt en het is met veel fantasie geschreven. Je leert de sprookjesfiguren een beetje beter kennen. Zo is Assepoester zwanger en blijkt Roodkapje erg jaloers te zijn. Buiten het feit dat het boek onderhoudend is, staan er ook mooie lessen in. Denk bijvoorbeeld aan de zin: ‘Het maakt niet uit hoe erg je gekwetst bent of hoeveel pijn het doet, het gaat erom wat je ermee doet’. Of ‘Mensen kiezen altijd de gemakkelijke weg. Het is eenvoudiger om te haten, verwijten te maken en ergens bang voor zijn dan het te willen begrijpen. Niemand zit op de waarheid te wachten, maar wel op sensatie’. Dit soort zinnen maakt dat het boek een diepere laag krijgt en je aan het denken zet.

Voor alle kinderen vanaf 10 jaar en (jong)volwassenen die houden van een sprookjesachtig avontuur.