Het verwoeste eiland

‘Als behalve de vijand ook het water je naar het leven staat.’

Duik in het leven van Teun en Saar! Hun dorp staat onder water. Zelfs na de bevrijding kunnen ze niet zomaar terug naar hun eigen huis.

Het is 1944. Al vier jaar is het oorlog in Nederland. Teun en Saar wonen op het eiland Walcheren in Zeeland. Ook daar zijn de Duitse soldaten de baas. Maar het eind van de oorlog is in zicht: de bevrijders komen eraan. Als die de dijk bombarderen, overstroomt het zeewater Walcheren! Saar en Teun moeten nog heel wat doorstaan voor alles beter wordt.

Zeeuws, traumatisch, volhardend

Op een dag, als de oorlog bijna ten einde lijkt, vinden Teun en zijn kleine broertje Jan strooibiljetten op de akker. De briefjes worden naar beneden gegooid vanuit een Engels vliegtuig. Er staat een waarschuwing op: de inwoners van Walcheren worden gesommeerd het eiland zo snel mogelijk te verlaten. Blijven is geen optie, veel te gevaarlijk.

Maar de ouders van de kinderen denken aanvankelijk dat het wel los zal lopen, bovendien weten ze ook niet waar ze op zo korte termijn terecht zouden kunnen. Dat het helemaal niet meevalt blijkt al gauw als de geallieerden bommen gooien op de dijken en de zee zich in rap tempo over het eiland verspreidt, met alle gevolgen van dien.

Dit boek gaat over de slag om de Schelde, een militaire operatie die aan het eind van de oorlog plaatsvond met als doel toegang te krijgen tot de  Antwerpse haven. Om de Duitsers te kunnen verslaan hadden de geallieerden Antwerpen namelijk nodig als aanvoerhaven. De operatie lukte, maar de gevolgen voor de Walcherse bevolking waren rampzalig.

Dit verhaal beschrijft de situatie vanuit de ogen van kinderen. De auteur is erin geslaagd de karakters en de beleving van de mensen goed weer te geven. De volhardende manier, waarop deze Zeeuwse familie omgaat met dit drama, maakt indruk. Zo ook de acceptatie van het lot. De angst van de mensen is voelbaar, zeker die van de kinderen. Toch spelen ze gewoon buiten, en wennen ze gauw als ze bij vreemde mensen onderdak vinden. Later, als ze weer terug mogen naar Walcheren, vindt het gezin tijdelijk onderkomen in de bunkers van de Duitsers. Er wordt weinig geklaagd, dankbaarheid overheerst. Blijdschap is er als oude buren elkaar weer treffen in andere bunkers. Dit alles maakt dat, ondanks de grote ramp die beschreven wordt, dit boek toch een optimistische toon heeft en goed toegankelijk is voor de jeugd van nu.

De tekeningen drukken de gevoelens en emoties van de personen waarover dit boek gaat heel goed uit. Je voelt hun angst, verbazing en gelatenheid als je ernaar kijkt. De tekeningen zijn een beetje kinderlijk, zwart omlijnd en ogenschijnlijk eenvoudig. Ze zullen de jeugd zeker aanspreken, ze pakken je aandacht meteen. De boerendracht ziet er fraai uit, zoals die vroeger was.

Dit boek maakt onderdeel uit van de serie Duik in de tijd van. Op de site van Zwijsen staat een lesbrief die gedownload kan worden door leerkrachten. Het boek is zeer goed inzetbaar bij geschiedenislessen over de Tweede Wereldoorlog. Maar zeker ook goed leesbaar voor de kinderen zelf omdat het geschreven is op AVI niveau E5 en omdat het inzicht geeft in het leven van de kinderen die ten tijde van oorlog moesten zien te overleven. Een waardevol document in de vorm van een verhaal. Wat mij betreft een must voor de schoolbibliotheek.

Voor meer boeken over WOII verwijs ik naar onze blog 11 boeken over de tweede wereldoorlog:

11 Boeken over de Tweede Wereldoorlog – Kinderboekenjournaal