Het wolvenboek: Over de oerwolf, weerwolven, de wandelwolf en nog veel meer

‘Wist jij dat wolven met elkaar praten via hun lichaamstaal, zoals met hun staart?’

In Het wolvenboek word je meegenomen naar de bijzondere wereld van de wolf. De wolf is sluw en wreed, dringt huizen binnen en eet mensen en dieren op. Tenminste, als je de sprookjes en mythen moet geloven… Maar is de wolf echt zo gevaarlijk? Nu de wolf in Nederland en België is teruggekeerd, is het tijd om dit dier echt te leren kennen.

Informatief, wolven, afwisselend

De auteur Pieter Feller schreef een prachtig boek vol met toffe weetjes, spannende avonturen, spreekwoorden, broodjeaapverhalen ofwel broodjewolfverhalen en geweldige feiten over wolven. De prachtige illustraties zijn van Louize Perdieus. Maak kennis met de wereld van de wolf! Wist jij bijvoorbeeld dat wolven met elkaar praten door hun lichaamstaal? En dat wolven een crèche hebben voor hun welpen? Dat een wolf en een beer ooit beste maatjes waren? En waarom vind je raven en wolven vaak bij elkaar in de buurt?

Naar dit boek was ik ontzettend benieuwd. De wolf komt de laatste tijd best vaak in het nieuws, omdat hij steeds vaker in Nederland voorkomt. Zelf wist ik niet zo heel veel feiten over dit bijzondere dier, dus ik was benieuwd wat ik over ‘wolven’ zou leren door het lezen van dit boek. ‘Het wolvenboek’ heeft een informatief karakter, maar het leest ook heerlijk weg.

Het boek heeft een prachtige cover en is modern vormgegeven en prachtig geïllustreerd. Ik heb eerst eens rustig door het boek gebladerd en de hoofdstukken bekeken. Echt alle kanten van het dier ‘de wolf’ worden uitvoerig belicht van waar ze leven en hoe ze eruit zien tot het fenomeen weerwolven. Knap gedaan. Wat heeft dit dier toch een invloed op mensen zowel in mythen en verhalen als in de werkelijkheid van het verdwijnen van de wolf en de terugkeer van de wolf. Het hoofdstuk ‘Mensen en wolven’ vond ik heel treffend. Over het algemeen zijn veel mensen gek op honden, maar over wolven wordt toch anders gedacht. Mensen vinden honden vaak lief, grappig en aanhankelijk. De hond wordt vaak gezien als ’trouwe viervoeter’. De wolf is een roofdier en van de wolf wordt veel minder snel gehouden.

Dit informatieve boek over het machtige dier ‘de wolf’ is zeer geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar die graag oog in oog willen staan met de ware wolf.