Wat voor band heb jij met je broer of zus?

Koninginnen.
Krijgsvrouwen.
Heksen.
Heldinnen.

Het zussenboek neemt je mee op een reis over de hele wereld en laat je kennismaken met de meest fascinerende verhalen over zussen uit de wereldgeschiedenis.

De verhalen gaan over zussen die samen sterk waren, zoals de tennissupersterren Venus en Serena Williams, of elkaar de oorlog verklaarden, zoals de Egyptische koninginnen Cleopatra en Arsinoë. In Het zussenboek ontdek je welke zussen de wereld veranderden.

Interessant, geschiedenis, realistisch

In meerdere woorden

Of je een zus hebt is een kwestie van toeval; die krijg je of die krijg je niet. Maar dat de band met je zus (of broer) heel sterk kan zijn, staat als een paal boven water en kan van grote invloed zijn op je leven. In dit bijzondere en warme boek komen allerlei verhalen aan de orde die gaan over die band tussen zussen. De ene band is sterker dan de andere. Maar al deze verhalen leren ons streven naar idealen en leren ons ook om onze eigen grenzen te bewaken.

We kennen allemaal de zussen Venus en Serena Williams. Maar niet minder belangrijk zijn de zussen Truus en Freddie Oversteegen die in de Tweede Wereldoorlog heel ver gingen om het leven van een ander te redden, of Jahanara en Roshanara Begum die moesten kiezen tussen hun broers toen die de oorlog aan elkaar verklaarden. In onze wereldgeschiedenis lezen we vaak de heldenverhalen over zeehelden die streden voor hun eigen land, maar daarbij vergeten we koningin Nzinga en koningin Mukambu die vochten voor de onafhankelijkheid van hun land.

De auteurs, Katie Nelson en Olivia Meikle, zijn zussen die beide lesgeven; Katie in geschiedenis en Olivia in vrouwenstudies. Deze combinatie heeft geleid tot dit boek waarbij de kleurrijke illustraties zijn gemaakt door verschillende illustratoren. Ieder verhaal wordt ondersteund door een paginagrote illustratie, waarbij de zussen een gezicht krijgen. Bij de tekst staan kleinere illustraties, toepasselijk bij de verhalen die verteld worden.

Voor iedereen, met of zonder zus, is dit boek geschikt. Voorlezen vanaf vanaf 7 jaar, zelf lezen vanaf 8 jaar.

Ik kan je niet beloven dat alle verhalen heel goed aflopen… durf jij het aan?