Hieperdepiep

Hieperdepiep
Series:

‘Oeps, Ik ben weer veel te luid. Veel te druk. Veel te heftig. Veel te veel te veel.’

Piep gaat op bezoek bij oma Paula. Die voelt zich niet zo lekker. Piep zit boordevol ideeën om haar op te vrolijken. Zal hij een mop vertellen of een gedicht voor haar schrijven? Of thee voor haar zetten of een vogelkwetterconcert houden of papieren bootjes knutselen?

Piep duikelt en buitelt en kwettert en fladdert. Zal zijn enthousiasme oma Paula weer opbeuren?

Ontwapenend, actief, enthousiast

Piep gaat op bezoek bij zijn oma Paula. Oma voelt zich echt niet lekker en Piep wil er alles aan doen om haar weer op te vrolijken. Hij heeft een bomvolle bolderkar mee, met een fruitschaal met fruit, thee met honing, zelfgemaakte brownies, een zelfgemaakt dekentje én een zelfgemaakt gedicht. Daar zal oma zich toch wel beter van voelen? Oma zit treurig op de sofa en heeft nergens zin in. Piep verzint van alles. Hij vertelt haar moppen en draagt zijn gedicht voor. Oma geeft aan dat ze niet echt ziek is, ze is triest en ze zou het fijn vinden als Piep wat stiller zou kunnen doen. Dat probeert Piep echt, maar het lukt hem echt niet. Misschien wil oma wel knutselen, of samen een taart bakken. Voor oma het weet, ligt het hele huis vol met knustelspullen en is de keuken een puinhoop. Als oma Piep daarop wijst, snapt Piep het helemaal. Hij legt aan oma uit dat hij er niks aan kan doen. Soms is hij te druk en te luid, dat gebeurt gewoon. Dan doet hij alles vliegensvlug tegelijk en door elkaar. Dat weet hij wel, maar alleen totdat hij het vergeet. Hij kan niks afmaken. Oma vertelt dat ze dat herkent in zichzelf. Ook zij doet alles tegelijk en door elkaar. Wel iets langzamer, omdat ze ouder wordt! Vroeger was ze net zoals Piep.

Een mooi verhaal om inzicht te krijgen wat ADHD met een persoon kan doen, maar ook wat de effecten zijn voor de mensen in de omgeving.

Ben je op zoek naar een boek voor jonge kinderen om het onderwerp ADHD bespreekbaar te maken? Dan is dit boek een aanrader! Voor kinderen vanaf 4 jaar oud.