Hoe je in één klap 101 miljoen volgers verliest

‘Kun jij een vierdubbele bottleflip? Daarbij gooi je vier flesjes tegelijk op en landen ze alle vier ondersteboven, staand op hun dopje.’

Otis is de jongste telg in een familie fanatieke frituristen. Ze verwachten dat hij een geniale snack zal uitvinden, maar hij kijkt liever naar YouTube. Naar zijn idool Kasper, die vegan is én 101 miljoen volgers heeft. Wanneer Otis een challenge wint, ontmoet hij Kasper in Amerika. Maar daar is niets wat het lijkt…

Humoristisch, influencers en eye-opener

In Amerika is niets wat het lijkt. In Hollywood is met continu bezig met manieren om nog meer geld te verdienen en nog beroemder te worden. Als Otis zijn idool Kasper mag ontmoeten, kan hij zijn geluk niet op. Samen met zijn ouders, die een goedlopende friettent runnen in België, afreizen naar Amerika. En dat allemaal op kosten van Kasper, wie wil dat nou niet! Maar eenmaal daar komt Otis erachter hoe het leven van zijn idool echt in de vork steekt. Niets geen chille surf- en skate avonden met vrienden zoals te zien is in de vlogs… Geen gezellige etentjes met zijn vriendin Elly en knuffelpartijtjes met Jack de hond. Kasper moet keihard werken, dag in dag uit. Hij wordt gecommandeerd door Harris Harrison, zijn manager die er ook nog eens vandoor gaat met al het verdiende geld. Is het leven van een YouTube ster eigenlijk wel zo fijn? Is het wel een droom die uit zou komen? In dit verhaal komt Otis achter de keiharde waarheid.

In onze maatschappij hebben we te maken met een groot aantal influencers die ons online bereiken via social media en YouTube. Ze filmen hun dagelijkse leven en alles wat daarbij komt kijken. Make-up video’s, kleding reviews, skate filmpjes, voor ieder wat wils als je de juiste influencer hebt gevonden. Het leven lijkt hen toe te lachen, maar in dit boek leren we dat dit niet voor iedereen geldt. Het is goed dat kinderen ook deze kant van het leven van een influencer leert kennen, want voor veel kinderen is het hun droomberoep. Het verhaal is op humoristische wijze geschreven, maar weet precies de juiste snaren te raken. Het leert je dat wat je ook doet, het bij je moet passen, je altijd eerlijk moet blijven en voor jezelf moet blijven opkomen en eigen keuzes moet maken. Het boek is op Belgische toon geschreven, hier moest ik als Nederlandse lezer even aan wennen. Maar als je er eenmaal in zit, leest dit boek als een trein. De woordenlijst achterin het boek, waarin Belgische termen worden uitgelegd aan Nederlanders, heeft me daarbij goed geholpen. Het boek is voorzien van een aantal paginagrote zwart-wit illustraties en kleinere illustraties ter verduidelijking van de tekst. Ze geven de personages in het verhaal een gezicht.

Een humoristisch verhaal over influencers, frieten en Hollywood. Voor dromers vanaf 9 jaar.