Een wandelaar, een fietsster en snelle skaters…
Reis mee van Bloemendaal naar het Gemeentemuseum in Den Haag.
Van blonde duinen naar de stad Haarlem, langs Hollandse plassen en polderlandschappen, naar het strand van Scheveningen, om uit te komen bij een van de meest geliefde musea van Nederland.

Wat verdween er in het Hollandse landschap en wat bleef in stand?
Charlotte Dematons zet met haar fijne penseel verleden en heden naast elkaar, in een groot zoekavontuur langs de sfeervolle schilderijen van de Haagse School.

Ontroerend, adembenemend, zoekavontuur

De prentenboeken van Charlotte Dematons zijn stuk voor stuk juweeltjes van boeken. Boeken die eigenlijk nooit vervelen. Dit boek geeft op een ontroerende manier de reis weer van Bloemendaal naar het Gemeentemuseum (Kunstmuseum) in Den Haag. Hoewel er geen tekst in het boek staat, bevat het boek toch zeer veel verschillende verhaallijnen en ontdek je iedere keer dat je door dit boek bladert weer wat nieuws.Je kunt steeds een figuur volgen zoals de wandelaar, de fietser, de wielrenners, de skater of de meneer in zijn klassieke rode auto. Er zitten grappige verwijzingen naar ander werk van Charlotte verstopt in de bladzijden zoals de gele ballon uit het gelijknamige prentenboek.

Wat het boek zo bijzonder maakt is dat Charlotte Dematons de wereld uit het verleden eigenlijk in de wereld van nu ‘parkeert’. Ze integreert de prachtige schilderijen van de Haagse school ‘gewoon’ in het hedendaagse Nederlandse landschap. Je reist van de stad langs de polders naar het strand en komt uiteindelijk weer uit in een stad. Wat is Nederland toch een mooi land met zoveel verschillende landschappen en wat kan Charlotte dat toch prachtig weergeven… En wat is zij toch een grote kunstliefhebber en gaat zij respectvol om met de kunstwerken van oude meesters. De liefde voor de werken van oude meesters straalt van de bladzijden af.

Achterin het boek is op een bijzondere manier, alsof het een zaal is uit het museum, een lijst opgenomen met kunstwerken die gebruikt zijn in het boek. Voorin kun je dan de titels van de werken opzoeken. Deze werken waren bijeengebracht in Den Haag voor een tentoonstelling. Die tentoonstelling is helaas afgelopen, maar doordat er ook vermeld staat tot welke collectie de kunstwerken behoren, kun je ze toch nog traceren en eventueel in het echt bezoeken.Hierdoor blijft dit boek actueel en is het een heerlijk kunstkijkboek.

Kijk jij graag naar schilderijen en heb je zin in een zoekavontuur? Dan is dit boek echt iets voor jou. Het is geschikt voor iedere kunstliefhebber en fan van zoekplaatjes vanaf vier jaar. Veel kijkplezier!